TEST Toyota Yaris GRMN: Marketingstunt

Racestrepen, daar houdt de GRMN alvast van. Wij zijn iets minder fan, eerlijk gezegd, en niet alleen van de strepen maar ook van de rest van de vormgeving. Deze auto is duidelijk puur bedoeld voor échte liefhebbers van het merk die meer aandacht hebben voor de inhoud dan voor de looks.

8 / 10
Gepubliceerd op 18 mei 2018
Leestijd : 3 min

Deel

Racestrepen, daar houdt de GRMN alvast van. Wij zijn iets minder fan, eerlijk gezegd, en niet alleen van de strepen maar ook van de rest van de vormgeving. Deze auto is duidelijk puur bedoeld voor échte liefhebbers van het merk die meer aandacht hebben voor de inhoud dan voor de looks.

Die inhoud, daar zorgt een 1.8-liter benzinemotor gekoppeld aan een mechanische compressor voor. Het voordeel van zo’n compressor is dat hij sneller in werking treedt dan een turbo en dus vanaf een lager toerental voor spektakel zorgt. Lotus gebruikt de combinatie al jaren, Toyota is dan ook leverancier van de bewuste 2ZR-motor. Daarnaast werd natuurlijk ook bespaard op gewicht (de wielen…), geïnvesteerd in de ophanging en de remmen (4 zuigers vooraan!), werd het chassis stijver gemaakt én kwam er een zeer welkom differentieel met beperkte slip tussen de voorwielen. Voor ondergetekende doet deze Toyota een beetje denken aan een oude, vervlogen liefde in de vorm van een Honda Integra Type R.

Snel? Snel genoeg…

Wie alles uit de kan haalt, sleurt 212 pk (aan 6.800 tr/min) en 265 Nm koppel (4.800 tr/min) uit het viercilinderblok. In een 1.135 kg wegende Yaris levert dat – voor wie met bliksemsnelheid met de opvallend leuke, verstevigde manuele zesbak overweg kan – een 0-100-sprinttijd van 6,3 seconden en een topsnelheid van 230 km/u op. Stevig, niet sensationeel, maar wel goed genoeg om tot de top van zijn klasse te behoren. Clio RS- en de Fiesta ST-eigenaars zijn gewaarschuwd.

Advertentie – lees hieronder verder

Tijdens het optrekken, waarbij je tot 6.800 toeren mag halen, klinkt deze Yaris eigenlijk exact zoals het hoort: sportief, puur maar vooral niet te luid. Mooi in verhouding dus met het geleverde koppel en vermogen! Trop is nooit goed en al zeker niet voor een auto die voor niet-kenners een hoog Johnny-gehalte heeft.

Niet voor basketters

Zelfs voor deze redacteur, 180 cm verticaal gemeten en dus niet opvallend groot, is de ideale zitpositie vinden een schier onmogelijke opdracht gebleken. Te dicht, te krap, een onvoldoende verstelbaar stuur, het is altijd wat. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de kuipjes prima steun bieden, ook al staan ze te hoog opgesteld en dit dan nog wegens homologatieredenen met betrekking op de airbags. Daarnaast missen we een de ‘racy’-sfeer die in zo’n scheurijzertje hoort. Op de achterbank hadden rode stiksels bijvoorbeeld niet misstaan, bijvoorbeeld.

Vergeet de rest

Het grote verkoopsargument van de Yaris GRMN is zijn rijgedrag, niet zijn prestaties op papier. De achterspoiler zorgt voor meer stabiliteit op het rechte stuk en dankzij het Torsen-differentieel en de fantastische remdosering daagt hij je uit om helemaal op de limiet te rijden. Het stuur, dat overigens een opmerkelijk aangename velgdikte heeft (niet té), durft bij stevig optrekwerk wel aardig wat weerstand te bieden, maar zo hoort het ook. Wie zich even rallypiloot wil wanen, moet deze Toyota zeker eens proberen. Als je daar ooit de kans toe krijgt.

Conclusie

Toyota vroeg bij ons € 30.700 voor de Yaris GRMN en daar alle exemplaren verkocht zijn, was dat niet te veel gevraagd. Waarom we dan toch nog een exemplaar uitgeleend gekregen hebben? Omdat dit een marketingauto is, een imagobooster die aan moet tonen waartoe het merk (nog steeds) in staat is. Tot heel wat, is mogen blijken…


Voor
  • Verbluffend rijgedrag
  • Karaktervolle motor
  • Verhouding gewicht/vermogen
  • Remmen
  • Dagelijks inzetbaar
Cons
  • Al uitverkocht
  • Verbruik kan (heel) hoog oplopen
  • Zitpositie

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Toyota voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.