TEST Volkswagen Arteon: VolksPremium

Er zijn genoeg algemene constructeurs die de ambitie koesteren om naar de premium segmenten te evolueren. Maar er is er maar één die de daad bij het woord voegt. En met de Arteon maakt VW duidelijk dat het menens is…

Gepubliceerd op 13 juli 2017
Leestijd : 6 min

Deel

Ondanks zijn allures van een vierdeurscoupé is de Arteon niet de opvolger van de (ex-Passat) CC. Dit model mikt hoger en als er toch een voorganger aangeduid moet worden, gaat het eerder in de richting van de fantastische Phaeton. Zoals andere ‘generalisten’ dat eerder deden, verklaart ook VW hiermee zijn intentie om een toegankelijker alternatief voor de premiums aan te bieden. Alleen betekent « toegankelijker » hier niet «  bijna net zo goed ». U zal nog verbaasd staan.

Sport Coupé Concept 

Over het design willen we maar één ding zeggen : bravo aan VW dat het aangedurfde niets (of heel weinig) te veranderen aan de Sport Coupé Concept uit 2015 en even afstand neemt van zijn gebruikelijk conservatisme. Maar jammer genoeg geldt dat niet voor het interieur, want dat behoudt de gekende, zeer klassieke VW-stijl. Dat heeft natuurlijk ook zijn voordelen : alles staat netjes op zijn plaats en de kwaliteit is prima zoals we dat van het merk gewoon zijn. Waar situeert zich het probleem dan? Wel, het geheel ademt niet de verwachte luxe uit en dat is uiteraard jammer als je je met de premiums wil meten. Het interieur van de Phaeton was duidelijk weelderiger. Maar terzelfdertijd kostte de instapversie van die Phaeton makkelijk het dubbele van het basismodel van de Arteon, wat uiteraard niet goed is voor de carrière van de wagen, of de financiën van de constructeur. Dit keer is VW echt van plan veel Arteons te verkopen, vandaar de keuze voor eenvoud. Maar opgelet, want die eenvoud slaat niet op de sfeer aan boord. Want voor de rest…

Beter dan een Audi A6

De rest is eerst en vooral de ruimte. De interieurruimte is gewoon riant op alle plaatsen. Zelfs met allemaal dubbele meters aan boord kunnen de achterste passagiers hun benen vlot strekken en hebben ze ondanks de coupélijn voldoende hoofdruimte. En ook de koffer stelt niet teleur met een reeds indrukwekkende inhoud van 563 liter in de normale configuratie, die na het neerklappen van de achterzetels nog uitgebreid kan worden tot 1.557 liter. Een volume dat zelfs heel wat breaks jaloers maakt. In grote lijnen is de Arteon even immens als de referentie, Skoda Superb, en ruimer dan de Audi A6. Aub!

Gepaste motoren

Advertentie – lees hieronder verder

Hierbij richten we een persoonlijk bericht aan Renault dat ook verklaarde dat de Espace en de Talisman alternatieven waren voor de « grote merken ». Maar toch niet met motoren van maximum 1,6 liter … Onder de motorkap van de Arteon vinden we 2 liter-blokken, zoals het hoort. Ook bij Volvo bestaat het gamma uit niets anders, en zelfs voor de Duitsers zijn zes- of achtcilinders niet meer absoluut noodzakelijk.

De Arteon zet de toon meteen met de 2.0 TSI 280 pk en de 2.0 TDI 150 of 240 pk. Later wordt dat aanbod verder verrijkt met de 190 pk-versies van de TSI en TDI, en een bescheidenere 1.5 TSI 150 pk als basismotor. Uiteraard is er keuze uit manuele versnellingsbakken en de DSG7, evenals de 4Motion vierwielaandrijving. Op sommige varianten is de DSG standaard, met of zonder 4Motion. Kortom, wat de aandrijvingen betreft is de Arteon zeker in staat zich te meten met de concurrenten die hij viseert. Maar hij heeft nog meer in petto.

Straffer dan een E Klasse

Ook op technologisch vlak scoort de Arteon sterk. Laten we bij het « klassieke » beginnen : de regelbare ophanging. Het is intussen vrij normaal hiervoor verschillende rijmodi aan te bieden : Eco, Normaal, Comfort, Sport en Individual. Minder gewoon is een nuance tussen twee modi te voorzien. Je kan dus bijvoorbeeld voor Comfort kiezen en de cursor één of twee clicks naar Sport draaien. Is dat ook voelbaar en overtuigend ? Min of meer zouden we zeggen, maar het is vooral de intentie die telt.

Over naar de hoofdschotel : de rijhulpmiddelen. Die maken uiteraard gebruik van een arsenaal sensoren en camera’s, maar doen ook beroep op GPS-gegevens zoals nooit tevoren gezien. Een voorbeeld : dankzij de navigatiegegevens kunnen de led-koplampen een bocht verlichten … vooraleer de bestuurder zelfs aan het stuur begint te draaien. En er is nog straffere kost.

Niet meer zelf rijden

Naast het rijcomfort en de geluidsisolatie van topniveau, is de rijervaring net als het gevoel dat je aan boord van de Arteon krijgt : van degelijk VW-gehalte maar niet om in hogere sferen van te raken. Maar als je er niet meer zelf mee rijdt, wordt het wel spectaculair. Neem nu de Cruise Control. Die is niet alleen instaat automatisch de snelheid aan te passen in functie van de snelheidsbeperkingen (bijvoorbeeld in een zone met wegenwerken of een agglomeratie), maar ze kan ook vertragen voor een krappe bocht en vervolgens weer opnieuw de ingestelde snelheid aannemen. Dit is een wereldpremière.

En hiermee stopt het niet. U programmeerde een bestemming in de GPS en u rijdt met Cruise Control. De navigatie geeft aan wanneer u links of rechts moet afdraaien. Remmen moet u niet zelf doen, enkel aan het stuur draaien : de wagen kiest zelf een aangepast tempo voor de bocht, ook in een haarspeld en zelfs in de stad. In-druk-wek-kend!

Genadeslag

Dan komen we bij de genadeslag die de Arteon Mercedes toebrengt. Als vastgesteld wordt dat de bestuurder het stuur niet controleert, kunnen de E en S Klasse zich in alarmtoestand zetten. Dan worden noodknipperlichten geactiveerd, blijven ze hun rijstrook in dezelfde richting volgen en wordt de snelheid progressief teruggebracht tot volledige stilstand. Dat gebeurt allemaal volledig autonoom. De Arteon doet dat ook, maar dan beter. Want daar bovenop zwenkt hij naar de rechterkant van de weg, ook al moet hij daarbij meerdere rijstroken kruisen. Het klopt dat de Arteon niet geparkeerd kan worden via een smartphone of een intelligente sleutel zonder zelf aan boord te zijn, zoals het wel kan met een Mercedes of een BMW. Maar worden er levens gered door je wagen vanop het voetpad te parkeren?

Besluit

Vrij achteloos slaat Volkswagen een grote slag door het meest geavanceerde van een premium aan te bieden in een echt toegankelijke wagen. Dit is geen VW meer, maar VP: VolksPremium, de premium van het volk.

+

Uitbundig en stoer design

Ruimte interieur en koffer

Uitstekende rijhulpsystemen

Te « normale » rijsensaties

Idem voor het interieurdesign

Vrij luidruchtige 2.0 TDI

De VW Arteon 2.0 TDI in cijfers 

Motor : 4 cilinder turbodiesel, 1.968cc; 150pk tussen 3.500 en 4.000tr/min; 340Nm tussen 1.750 en 3.000tr/min

Aandrijving : voorwielen

Versnellingsbak : manuele zesbak

L/b/h (mm) : 4.862/1.871/1.450

Leeggewicht (kg) : 1.643

Koffervolume (l) : 563 – 1.557

Tankinhoud (l) : 66

0 – 100 km/u (sec.) : 9,1

Prijs : 40.470 € BTWi

Vermogen : 150 pk

Topsnelheid : 220 km/u

Opg. gemiddeld verbruik : 4,5 l/100 km

CO2 : 116 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volkswagen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.