De Tiguan is vooral een gewaagde zet van Volkswagen die zijn vruchten heeft afgeworpen. De Tiguan werd gelanceerd in 2007, toen SUV’s nog niet de norm waren, en was een enorm succes: sindsdien rolden bijna 8 miljoen exemplaren van de productielijnen. Voor de derde generatie van dit succesvolle model wilde het Duitse merk de continuïteit behouden en tegelijkertijd een breuk met het verleden markeren. Dit is vooral duidelijk in de stijl, waar de Tiguan de kenmerken overneemt van de nieuwste modellen van Volkswagen, waarvan de meeste elektrisch zijn. Het modem is gebaseerd op het flexibele MQB evo-platform, geschikt voor verschillende soorten aandrijvingen (benzine, diesel, elektrisch, enz.), heeft een volledig radiorooster en slanke koplampen die op bepaalde versies met elkaar verbonden zijn. Dit komt de Cx ten goede, die van 0,33 op het vorige model naar 0,28 daalt.
Verbeterde kwaliteit
Volkswagen digitaliseert al enkele jaren zijn dashboards, en de Tiguan is hier geen uitzondering op. Net als bij de huidige Passat en de ID.7 zijn sommige fouten uit het verleden verbeterd, zoals het feit dat bepaalde regelmatig gebruikte functies (airconditioning of radiovolume) nu verlicht zijn, waardoor ze gemakkelijker te gebruiken zijn in het donker. De Tiguan heeft een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 inch en een centraal scherm van 12,9 of 15 inch in de topversies. Sinds de ID.7 is de waargenomen kwaliteit verbeterd ten opzichte van de vorige modellen van het merk, en dat is een goede zaak. De meest zichtbare materialen voelen aangenaam aan (zelfs de kunstlederen stoelen!). Er zijn echter nog steeds een paar harde kunststoffen op het onderste deel van het dashboard, maar de presentatie ervan maakt het goed. Het verlichte patroon op het zwarte plastic tegenover de passagier is aangenaam om naar te kijken in het donker. Qua binnenruimte verricht de Tiguan geen wonderen, maar er is voldoende ruimte aan boord, veel opbergruimte en een behoorlijke kofferruimte van 652 liter (of 490 liter voor de PHEV).
Advertentie – lees hieronder verder
Twee PHEV-versies
De Tiguan is slechts 3 cm langer geworden (4,53 m) en behoudt dezelfde verbrandingsmotoren van de vorige generatie. Nu zijn deze alleen nog maar gekoppeld aan de 7-traps DSG-automatische transmissie met dubbele koppeling, die bestaan uit de 1.5 TSI met 130 of 150 pk (deze versie hebben we getest), en de 2.0 TSI met 204 of 265 pk. In dieseluitvoering vinden we de “goede oude” 2.0 TDI met 150 of 193 pk. De grote nieuwigheid van deze nieuwste generatie van de Tiguan is de komst van twee oplaadbare hybrideversies met de 1.5 motor en een elektrische aandrijflijn van 115 pk, gemonteerd in de versnellingsbak. Het geheel van 204 of 272 pk is gekoppeld aan een batterij van 19,7 kWh.
Vooral comfortabel
De nadruk is duidelijk gelegd op het comfort van de Tiguan, die goed voor zijn passagiers zorgt. De ophanging filtert oneffenheden in de weg beter dan bij de vorige generatie, hoewel de demping stevig blijft, zoals vaak het geval is bij Volkswagen. De 1.5 e-TSI versie met 150 pk is zeer goed geïsoleerd en is aangenaam tijdens snelwegritten, waarbij je kunt rekenen op een gemiddelde van iets meer dan 7 liter/100 km, ondanks een minder gunstige SUV-Cx dan die van een sedan. Gelukkig is deze aandrijflijn uitgerust met een 48 V microhybridisatie die de verbrandingsmotor bijstaan
Conclusie
Zonder revolutionair te zijn, brengt de nieuwe Volkswagen Tiguan een aantal verbeteringen met zich mee, waardoor hij leuk en comfortabel is om te gebruiken. De 1.5 e-TSI 150 pk motor lijkt de beste prijs-kwaliteitsverhouding te bieden. Maar met een basisprijs van 44.250 euro kan de rekening snel hoog oplopen, vooral als je kiest voor de sportieve R-line afwerking an onze testauto, die begint bij 49.800 euro.
Volkswagen Tiguan 1.6 TSI: specificaties
Motor: benzine, 4-cilinder turbo, 1.498 cm3, 150 pk en 250 Nm
Transmissie: voorwielaandrijving
Versnellingsbak: automaat met dubbele koppeling, 7 versnellingen
L/b/H (mm): 4.539 / 1.859 / 1.660
Leeggewicht (kg): 1.602
Volume bagageruimte (l): 652-1.650
0 tot 100 km/u (sec): 3,6
Maximale snelheid (km/u): 210 km/u
Gemengd verbruik WLTP (l/100 km): 6,4
CO2: 146 g/km
Prijs: 44.250 euro
BIV: Vlaanderen: 358,17 euro; Wallonië en Brussel: 867 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 230,57 euro; Wallonië en Brussel: 271,39 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
- Algemeen comfort
- Toename van de waargenomen kwaliteit
- Aangename lijnen
- Homogene 1.5 TSI motor
- Hoge prijs
- Niet erg dynamisch
- Sommige low-end kunststoffen
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be