TEST Volvo S60 Polestar: veiligheid rijmt met sportiviteit!

BMW heeft M, Mercedes heeft AMG en Audi levert snelle RS-modellen… Die producten kennen we al! Vandaag heeft Volvo ook een sportdivisie en dat is Polestar. Wij gaan op pad met de meest krachtige straatlegale S60… We haalden eerder al aan dat Polestar niet de naambekendheid heeft van de andere spelers. Volvo kocht deze sportafdeling in 2015 en dit is nog maar een begin. In de toekomst zullen we de naam veel vaker horen. Aanvankelijk, we schrijven 1996, was Polestar een raceteam dat overal ter wereld met geprepareerde Volvo’s deelnam aan diverse kampioenschappen. De strategie bestond erin om wereldwijde naambekendheid te verwerven door deel te nemen aan het wereldkampioenschap voor tourismewagens (WTCC). Op basis van die S60 WTCC werd een sportieve straatlegale versie gedestilleerd. De vraag die we ons stelden was de volgende: “Wat is het resultaat als een raceteam een auto voor de weg mag ontwikkelen.” Is die S60 Polestar radicaal of net niet?

Gepubliceerd op 7 juli 2016
Leestijd : 3 min

Deel

Safety first !

De auto is vooral radicaal qua cijfers want zijn viercilindermotor levert 367 pk! De raceversie heeft amper 20 pk extra maar die beschikt dan wel over een 1.6-motor in plaats van een tweeliter. Het ziet er dus beloftevol uit en dankzij de vierwielaandrijving spurt deze Volvo in amper 4,7 seconden van 0 tot 100 km/u. Hoewel de vierwielaandrijving een grote hulp is om het vermogen efficiënt op het asfalt te krijgen, maakt het een auto die geïnspireerd is op een racewagen een stuk zwaarder. Voeg daar een erg neutrale ophangingsetup aan toe en je krijgt een auto die vooral gaat ondersturen! Bij lage snelheden en vooral op bergwegen zet dat echt een domper op de pret. Om deze Polestar efficiënter door een bocht te halen, kan je het ESC maar beter uitschakelen zodat er ook meer vermogen naar de achteras wordt gestuurd. De achterwielen krijgen maximaal 50 % van het motorvermogen toebedeeld. Volvo pakt het dus helemaal anders aan dan Ford met de Focus RS. Dat is ook een bewuste keuze. De filosofie van Volvo bestaat erin om haar klanten onder alle omstandigheden een veilig weggedrag te bieden. En toegegeven, deze S60 Polestar gedraagt zich onder alle omstandigheden erg preventief. Om echte sensaties te ervaren moet je lange en vooral snelle bochten opzoeken want dat is de natuurlijke biotoop van deze Volvo.

Verrassing!

Blijft u een beetje op uw honger zitten? Wij ook, tenminste voor we te horen kregen dat het onderstel instelbaar was en bovendien van Öhlins-makelij. Dat was een aangename verrassing. We hebben een beetje geëxperimenteerd op circuit nadat we de voortrein harder hadden ingesteld. Het weggedrag werd meteen een stuk eficiënter. We moeten toegeven dat de wagen overwegend onderstuurd bleef maar de achteras werd wel een stuk levendiger. Op die manier moet je het gewicht van de Polestar (1.751 kg) veel minder in de bocht gooien. Er valt ook wat te zeggen over de nieuwe achttrapsautomaat. Bij een normale rijstijl zou hij veel vroeger mogen opschakelen om het verbruik te drukken. Vooral omdat Polestar naast de turbo ook een compressor heeft geïnstalleerd om meer trekkracht te genereren bij lage toerentallen. Anderzijds, eens je de (complexe!) procedure hebt doorlopen om hem in Sport+ (bedoeld voor circuitgebruik) te zetten, valt er niets op aan te merken. Zelfs piloten laten vaak de schakellepels aan het stuur voor wat ze zijn!

Besluit

Advertentie – lees hieronder verder

Polestar ontwikkelt hier allerminst een extreme sportieveling. Het is helemaal geen racewagen. Anderzijds is het wel een erg coherent geheel.

Pluspunten

Motorprestaties

Veilig weggedrag

Comfort/stoelen

Volledige uitrusting

Versnellingsbak in Sport +

Minpunten

Bij intensief gebruik raken de remmen snel oververhit

Instellen kan enkel stilstaand (Sport +, en stuurinstellingen)

Compressor huilt

Verouderd multimediasysteem

De S60 Polestar in enkele cijfers

Motor : 4-cilinder-in-lijn met compressor + turbo en directe benzine-inspuiting; 1.969 cc; 367 pk bij 6.000 tr/min; 470Nm tussen 3.100 en 5.100 tr/min.

Transmissiie : vierwielaandrijving

Versnellingsbak : 8-trapsautomaat

L/l/h (mm) : 4.635/1.865/1.484

Leeggewicht (kg) : 1.751

Koffervolume (l) : 380

Tankinhoud (l) : 67,5

0 – 100 km/u (sec.) : 4,7

Prijs : 65.000 € BTWi

Vermogen : 367 pk

Topsnelheid : 250 km/u

Gem. verbruik : 7,8 l/100km

CO2 : 179 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volvo voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.