Safety first !
De auto is vooral radicaal qua cijfers want zijn viercilindermotor levert 367 pk! De raceversie heeft amper 20 pk extra maar die beschikt dan wel over een 1.6-motor in plaats van een tweeliter. Het ziet er dus beloftevol uit en dankzij de vierwielaandrijving spurt deze Volvo in amper 4,7 seconden van 0 tot 100 km/u. Hoewel de vierwielaandrijving een grote hulp is om het vermogen efficiënt op het asfalt te krijgen, maakt het een auto die geïnspireerd is op een racewagen een stuk zwaarder. Voeg daar een erg neutrale ophangingsetup aan toe en je krijgt een auto die vooral gaat ondersturen! Bij lage snelheden en vooral op bergwegen zet dat echt een domper op de pret. Om deze Polestar efficiënter door een bocht te halen, kan je het ESC maar beter uitschakelen zodat er ook meer vermogen naar de achteras wordt gestuurd. De achterwielen krijgen maximaal 50 % van het motorvermogen toebedeeld. Volvo pakt het dus helemaal anders aan dan Ford met de Focus RS. Dat is ook een bewuste keuze. De filosofie van Volvo bestaat erin om haar klanten onder alle omstandigheden een veilig weggedrag te bieden. En toegegeven, deze S60 Polestar gedraagt zich onder alle omstandigheden erg preventief. Om echte sensaties te ervaren moet je lange en vooral snelle bochten opzoeken want dat is de natuurlijke biotoop van deze Volvo.
Verrassing!
Blijft u een beetje op uw honger zitten? Wij ook, tenminste voor we te horen kregen dat het onderstel instelbaar was en bovendien van Öhlins-makelij. Dat was een aangename verrassing. We hebben een beetje geëxperimenteerd op circuit nadat we de voortrein harder hadden ingesteld. Het weggedrag werd meteen een stuk eficiënter. We moeten toegeven dat de wagen overwegend onderstuurd bleef maar de achteras werd wel een stuk levendiger. Op die manier moet je het gewicht van de Polestar (1.751 kg) veel minder in de bocht gooien. Er valt ook wat te zeggen over de nieuwe achttrapsautomaat. Bij een normale rijstijl zou hij veel vroeger mogen opschakelen om het verbruik te drukken. Vooral omdat Polestar naast de turbo ook een compressor heeft geïnstalleerd om meer trekkracht te genereren bij lage toerentallen. Anderzijds, eens je de (complexe!) procedure hebt doorlopen om hem in Sport+ (bedoeld voor circuitgebruik) te zetten, valt er niets op aan te merken. Zelfs piloten laten vaak de schakellepels aan het stuur voor wat ze zijn!
Besluit
Advertentie – lees hieronder verder
Polestar ontwikkelt hier allerminst een extreme sportieveling. Het is helemaal geen racewagen. Anderzijds is het wel een erg coherent geheel.
Pluspunten
Motorprestaties
Veilig weggedrag
Comfort/stoelen
Volledige uitrusting
Versnellingsbak in Sport +
Minpunten
Bij intensief gebruik raken de remmen snel oververhit
Instellen kan enkel stilstaand (Sport +, en stuurinstellingen)
Compressor huilt
Verouderd multimediasysteem
De S60 Polestar in enkele cijfers
Motor : 4-cilinder-in-lijn met compressor + turbo en directe benzine-inspuiting; 1.969 cc; 367 pk bij 6.000 tr/min; 470Nm tussen 3.100 en 5.100 tr/min.
Transmissiie : vierwielaandrijving
Versnellingsbak : 8-trapsautomaat
L/l/h (mm) : 4.635/1.865/1.484
Leeggewicht (kg) : 1.751
Koffervolume (l) : 380
Tankinhoud (l) : 67,5
0 – 100 km/u (sec.) : 4,7
Prijs : 65.000 € BTWi
Vermogen : 367 pk
Topsnelheid : 250 km/u
Gem. verbruik : 7,8 l/100km
CO2 : 179 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be