De Arteon verscheen vier jaar geleden en werd twee jaar geleden hertekend. Volkswagen voegde zowel een Shooting Brake als een plug-inhybride toe aan de catalogus, een logische evolutie om het gamma te vergroenen. Met zijn verleidelijke lijn houdt de Arteon stand in een sector die vandaag grotendeels gedomineerd wordt door SUV’s. In zekere zin heeft hij de plaats van de Phaeton als vaandeldrager in het segment van de berlines overgenomen, aangezien de ontwikkeling van de opvolger van die limousine amper enkele weken voor zijn lancering gestaakt werd.
Technisch gezien heeft de Arteon dezelfde afkomst als de Passat, zowel voor het platform als het motorenpalet, de ophanging en de zeer rijkelijke uitrustingsmogelijkheden. Als PHEV behoudt de Arteon Shooting Brake dezelfde afmetingen als de andere versies in het gamma (4,86 m x 1,87 m x 1,44 m).
Het interieur verandert dus niet, wat betekent dat de ruimte voorin comfortabel is maar achterin iets minder. Je moet je namelijk wat buigen om toegang te krijgen tot de achterbank, terwijl er door de imposante middentunnel alleen voor korte ritten een derde passagier achterin kan zitten. Dit gezegd zijnde, waarderen we het werk van de ingenieurs want ze zijn er perfect in geslaagd om het batterijpakket te integreren zonder het koffervolume te veranderen. Dat blijft op 565 liter. En door de achterbank plat te leggen, groeit de bagageruimte tot 1.467 liter. Comfortabel, ook al is de vorm van de kofferruimte niet zo vlot bruikbaar.
De afwerking is verzorgd, net als de technologie. Vanaf de basisversie Elegance Business (62.125 euro, incl. btw) krijg je navigatie en een draadloze Apple CarPlay of Android Auto-verbinding, een handenvrije toegang, een elektrische kofferklep en een automatische klimaatregeling met drie zones.
Advertentie – lees hieronder verder
Verleidelijke PHEV voor bedrijven
Ondanks zijn luxestatus gebruikt de Arteon 1.4 TSI eHybrid dezelfde oplossing als de andere plug-inhybrides van Volkswagen, waaronder de Golf. Dat betekent dat we nog altijd te maken hebben met de 1.4 TSI, die hier 156 pk ontwikkelt tussen 5.000 en 6.000 tr/min en 250 Nm tussen 1.500 en 3.500 tr/min. We vragen ons wel af waarom Volkswagen nog altijd deze motor gebruikt, die ondanks regelmatige updates toch stilaan gedateerd is. Vooral omdat het merk ook de uitstekende 1.5 TSI met tijdelijke cilinderuitschakeling heeft ontwikkeld. Volgens de ingenieurs ligt de sterkte van deze mechaniek in zijn eenvoud. De motor kan goed overweg met de beperkingen en de verschillende werkingsmodi die eigen zijn aan een hybride.
De vier cilinders werken samen met een elektromotor van 115 pk die geïntegreerd werd in de DSG6-versnellingsbak. Hij wordt gevoed met een batterij met een brutocapaciteit van 13 kWh (10,4 kWh netto). Deze energiereserve laadt op via een stopcontact of een laadpunt in ongeveer vier uur tijd, want de boordlader kan niet meer dan 3,6 kW vermogen aan, wat een beetje jammer is wanneer je gehaast bent. In totaal is 218 pk en 400 Nm beschikbaar, wat deze elegante break interessante prestaties oplevert (7,8 sec. en 222 km/u topsnelheid).
Laag of geen verbruik
De meerwaarde van deze Arteon eHybrid schuilt uiteraard in zijn verbruik, dat officieel 1,2 l/100 km bedraagt (26 g/km CO2). Wat je wel moet weten, is dat de plug-inhybrides nog maar enkele maanden fiscaal aantrekkelijk zijn. Tot 1 juli 2023 kunnen professionals nog profiteren van 100 procent aftrekbaarheid. Interessant, al wordt de aftrekbaarheid van de brandstofkosten al vanaf 1 januari 2023 geplafonneerd op 50 procent. De elektriciteit blijft wel 100 procent aftrekbaar.
In de praktijk verbruikt de Arteon eHybrid altijd weinig, ook wanneer hij alleen op benzine rijdt. Volgens onze metingen kan de batterij ongeveer 50 km afleggen in volledig elektrische modus (Volkswagen kondigt 60 km aan) op een gemengd traject van stads- en buitenwegen. Op de snelweg zakt de actieradius echter met 10 tot 15 km, afhankelijk van de rijstijl. In de hybridestand kan het verbruik – als je met een opgeladen batterij vertrekt – beperkt blijven tot 5,3 à 5,4 l/100 km, maar wel op voorwaarde dat je als een brave huisvader rijdt.
Wanneer de batterij bijna leeg is (er blijft dan nog 1 kWh over zodat het hybridesysteem zichzelf kan opladen), moet je rekenen op een brandstofverbruik dat stabiel blijft rond 6,3 l/100 km, wat nog altijd zeer redelijk is voor een auto die toch bijna 1.900 kg weegt. In de hybride (en ook elektrische) rijmodus kan de bestuurder de remenergierecuperatie vergroten door de schakelhendel in de manuele stand of in de B-stand te plaatsen (wat overeenkomt met de Sport-modus in de andere motorisaties).
Het grote voordeel van deze eHybrid-versie is het verbruik dat tot nul gereduceerd wordt als je korte ritten aflegt en systematisch oplaadt. Zoals aangehaald, hadden we wel graag een snellere laadtijd gezien. Vier uur, dat is lang. Met een boordlader van 7,4 kW zou de wachttijd maar een uur of twee bedragen. En vergeet de herlaadfunctie van de verbrandingsmotor die het verbruik doet klimmen naar meer dan 12 l/100 km. Te vermijden, want dit is contraproductief.
Comfortabel, maar niet zo dynamisch
De Arteon eHybrid is een toonbeeld van comfort, maar niet bijzonder dynamisch. Dit wordt al snel duidelijk wanneer je de GTE-modus gebruikt die alle thermische en elektrische energie vrijgeeft voor maximale prestaties. Deze stand voelt onnatuurlijk aan en laat je koppelpieken voelen in het stuur, terwijl de voortrein gemakkelijk zijn grip verliest. Een gebrek? Niet echt, want Arteon-klanten hechten hier weinig belang aan.
Deze Arteon krijg je niet voor niets, hij kost 62.150 euro in zijn basisversie. Maar de concurrentie doet niet veel beter. Voor een Peugeot 508 1.6 Hybrid 225 e-EAT8 (in zijn beter uitgeruste GT-versie weliswaar) heb je grosso modo hetzelfde budget nodig. Dit gezegd zijnde, gaat het hier vooral om bedrijfswagens, waar dergelijke prijsverschillen worden uitgevlakt door de aftrekbaarheid.
Conclusie
Op dit moment is de Arteon 1.4 TSI eHybrid zeker het beste aanbod in de catalogus, vooral voor professionelen die nog enkele maanden (tot 1 juli 2023) kunnen genieten van 100 procent aftrekbaarheid. Dit model scoort niet alleen met zijn lijn die niemand onverschillig laat, maar ook met zijn comfort en technologie. De hybride aandrijflijn maakt zijn beloftes waar: het verbruik blijft in alle omstandigheden laag.
De Volkswagen Arteon Shooting Brake 1.4 TSI eHybrid in cijfers
Motor: 1.4 liter, 1.395 cm3, 218 pk en 400 Nm gecombineerd
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: gerobotiseerd, zes versnellingen
L/l/b (mm): 4.867/1.871/1.444
Leeggewicht (kg): 1.850
Koffervolume (l): 565 tot 1.467
0 tot 100 km/u (sec.): 7,8
Topsnelheid (km/u): 222 km/u
WLTP-verbruik (l/100 km): 1,2
CO2: 26 g/km (standaardwielen)
Prijs: 62.150 euro
Belasting op inverkeerstelling: Vlaanderen: € 50,38, Wallonië en Brussel: € 1.239
Verkeersbelasting: Vlaanderen: € 130,47, Wallonië en Brussel: € 248,95
Ecomalus Wallonië: –
- Elektrisch rijbereik
- Bescheiden brandstofverbruik
- Stijl en comfort
- Beperkte ruimte
- 1.4-motor mist pit
- Boordlader met slechts 3,6 kW
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be