Voor een volwassen kind uit het begin van de jaren tachtig – zoals ondergetekende – heeft de Volkswagen Golf een speciale betekenis. In die tijd was dit model een must-have en al zeker de GTI-versie, die nog cooler en uiteraard sneller voor de dag kwam. Dat zelfs gangsters en de rijkswacht ermee rondreden, wil toch wat zeggen.
Ruim dertig jaar geleden leverde een GTI 112 pk in de versie met 8 kleppen en 139 pk in de versie met 16 kleppen. Dat lijkt weinig, maar indertijd waren die cijfers behoorlijk indrukwekkend voor zo’n klein bakje. Het verschil met de krachtigste versie uit het hedendaagse gamma is weliswaar enorm, want een Golf R ontwikkelt 320 pk – meer dan het dubbele dus.
Net dat hoge vermogen maakt dat de ‘R’ slechts mondjesmaat wordt verkocht (vanwege de belastingen, weet je wel), al zit de hoge aankoopprijs er ook voor iets tussen. Voor de R Variant, de break die we vandaag voorstellen, vraagt Volkswagen maar liefst 55.315 euro… exclusief opties.
Braaf
Ook al is hij verre van standaard, toch blijft deze Golf R relatief discreet. Je kan ‘m van een gewone Golf onderscheiden dankzij zijn meer ‘open’ bumper, de 19″-wielen, de 20 mm lagere bodemvrijheid en zijn twee maal twee in een grote diffuser geïntegreerde uitlaatpijpen. Allemaal elementen die hem een eigen identiteit geven, dat wel, al had een beetje meer gekkigheid wel gemogen als je bedenkt waar de ‘R’ in het Golf-gamma voor staat.
Advertentie – lees hieronder verder
Het interieur is eveneens erg serieus. Akkoord, je zit (of toch vooraan) in sportstoelen, hebt een specifiek stuurwiel voor je neus en verschillende accenten wijzen erop dat dit een ‘R’ is, zoals de aluminium pedalen bijvoorbeeld, maar het gaat er allemaal heel stijf aan toe, net zoals in eender welke andere Golf. Jammer genoeg neemt hij ook de ‘hyperdigitalisering’ over van de reguliere versie, wat de ergonomie echt niet ten goede komt. Een lichtpunt: de afwerking is onberispelijk.
Wat hij natuurlijk meer heeft dan een Golf R zonder meer, is een grotere koffer. Die laadruimte pakt uit met een volume van 611 liter en dat maakt deze super-GTI bijzonder familievriendelijk.
Zware artillerie
In de neus van de Golf R ligt een 2-liter viercilinder turbomotor die 320 pk en 420 Nm op beide assen loslaat. Dat is genoeg koppel en vermogen om in 4,9 van 0 naar 100 km/u te sprinten en een topsnelheid van 250 km/u te halen, of zelfs 270 km/u indien de klant het R-Performance-pakket heeft aangevinkt. Standaard is deze wagen trouwens uitgerust met een zeventraps DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling.
Onze lener is zoals hierboven al gemeld geen basismodel. VW voorzag onder meer de optie adaptieve demping, die 16 verschillende standen biedt en zelfs over een Nürburgring-setting beschikt (het circuit waar de Golf R werd ontwikkeld en waar hij de zeer eervolle tijd van 7’51” neerzette): specifiek voor zij die een personal best willen rijden in de ‘Groene Hel’.
Een blik op de technische fiche volstaat om te beseffen dat het merk zijn uiterste best heeft gedaan om deze auto de best mogelijke wegligging te geven. De 4Motion-vierwielaandrijving is één ding, al beschikt deze auto ook over een vectoring-mechanisme voor een optimale verdeling van de beschikbare trekkracht. Als klap op de vuurpijl tekent een XDS-sperdifferentieel vooraan present en dit om onderstuur te beperken.
Chirurgische precisie
Om eerlijk te zijn, waren we aanvankelijk teleurgesteld over de Golf R. In gewoon verkeer rijdt hij immers als een doordeweekse Golf TSI en klinkt hij evenmin bijzonder. Om het beest te doen ontwaken, moet je extra druk uitoefenen op het gaspedaal, wat hem temperamentvoller maakt maar nooit echt indrukwekkend.
Versta me niet verkeerd: dit is een pijlsnelle wagen, maar zo voelt hij niet aan. Zijn efficiëntie en gebrek aan het ‘ik grijp je bij je nekvel’-gevoel, in combinatie met het feit dat hij in alle omstandigheden comfortabel blijft, laat me wat op mijn honger zitten. Hij rijdt gewoon heel serieus, en serieus is het tegenovergestelde van speels.
Wat je ook met de Golf R aanvangt, hij voelt nooit te krachtig aan, maar evenmin te vermoeiend. Volkswagen wilde duidelijk een compromis bereiken, wat ook gelukt is, maar daardoor mist dit model diepgang. De prestatiecijfers doen nochtans iets anders vermoeden.
Conclusie
De VW Golf R Variant is best aangenaam in de omgang, praktisch, efficiënt en bijzonder homogeen. Een beetje té perfect, als je het mij vraagt, want kopers van zo’n automodel smeken om een stevige dosis waanzinnigheid… Toch?
VW Golf R Variant: technische gegevens
Motor: viercilinder benzine met turbo, 1.984 cc; 320 pk bij 5.500 t/min; 420 Nm bij 2.100 t/min
Aandrijving: vierwielaandrijving
Versnellingsbak: DSG7-automaat
L/B/H (mm): 4.290/1.789/1.458
Leeggewicht (kg): 1,476
Koffervolume (l): 610 tot 1.642
Inhoud brandstoftank (l): 55
0 tot 100 km/u (sec.): 4.9
Topsnelheid: 250 km/u
WLTP-verbruik: 7,8 l/100 km
CO2: 177 g/km
Prijs: 55.315 euro
BIV: Vlaanderen: 1161,35€ ; Wallonië en Brussel: 5.000€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 453,94€ ; Wallonië en Brussel: 437,45€
Ecomalus Wallonië: 375€
- Efficacité
- Vraie familiale
- Loup déguisé en agneau
- Peu sensationnelle
- Options nombreuses et chères
- Commandes peu intuitives
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be