De nieuwe Supra, voortaan met ‘GR’ van Gazoo Racing voor zijn naam, is een beetje een ‘love it or hate it’ auto geworden. Zoals je waarschijnlijk al wist, werd deze Toyota eigenlijk door BMW ontwikkeld en stamt hij af van de huidige Z4, wat ook zeer duidelijk is geworden tijdens onze vergelijkende test tussen de Z4 M40i en de Supra 3-liter. Wat toen niet verteld werd, is dat je hem uiteindelijk ook met een minder krachtige vierpitter zou kunnen bestellen, zoals al een paar maanden het geval is. De vraag is of deze goedkopere variant minder aantrekkelijk is.
Het korte antwoord is neen. Het probleem van moderne sportwagens is dat je hun potentieel niet kan benutten – lees: je kan niet doortrekken zonder het risico op een hoge boete te lopen – en da’s met de GR Supra niet anders. Zijn drieliter turbo (van BMW) produceert 340 pk en dat vertaalt zich naar een 0 tot 100-sprinttijd van 4,3 seconden. Da’s snel.
Halen we de technische fiche van de 2.0 erbij, dan zien we dat zijn tweeliter turbo (ook van BMW…) “maar” 258 pk levert en bijna een seconde meer nodig heeft om de bovenvernoemde snelheid te bereiken. Je kan er met andere woorden minder mee uitpakken als het licht op groen springt, maar je kan ook iets langer van een acceleratiesessie genieten. Nog belangrijker is dat de instap-Supra 100 kg minder weegt en dat de gewichtsverdeling beter is: eigenschappen die meer rijplezier beloven.
Weet ook dat het tweeliterblok bijzonder elastisch is. Het maximumkoppel van 400 Nm is dan ook al vanaf 1.550 tpm (!) beschikbaar, terwijl je pk-gewijs alles uit de kan krijgt tussen 5.000 tot 6.500 tpm. Uitstekend is dat, en dat geldt ook voor de standaard aangevoerde 8-trapsautomaat, voorlopig de enige mogelijkheid (voorlopig…) want die opereert efficiënt en is responsief, vooral wanneer de Sportmodus is geactiveerd.
Advertentie – lees hieronder verder
Spelen?
Hoewel puur achterwielaangedreven, moet je al moeite doen om deze sportcoupé te doen uitbreken. Droog of nat, dit is geen verraderlijke wagen, wel integendeel. Wie wel een beetje gek wil doen, kan natuurlijk de ESP uitschakelen, maar moet in het achterhoofd houden dat een actief differentieel niet tot het basispakket behoort. Ook mocht er meer stuurgevoel aanwezig zijn. Dat had iets communicatiever en directer gemogen.
Anderzijds is deze Supra verrassend veelzijdig, vergevensgezind ook, en is hij dagelijks inzetbaar dankzij zijn koffer die toch 290 liter slikt. Daarnaast verbruikt hij ook minder dan de drieliter en stoot hij minder CO2 uit. Toyota claimt een gemiddelde van 6,9 l/100 km en 156 g/km, al zit je daar in de praktijk snel boven. 10 liter is een realistisch cijfer als je niet zoals een oma rijdt.
Conclusie
De Supra 2.0 speelt in een lagere klasse dan de 3.0 maar dat is hem niet aan te zien. Bovendien kost hij minder, zowel bij de aankoop (15.510 goedkoper!) als qua belastingen en gebruik, en is de kans groter dat je hem achteraf voor een mooi bedrag doorverkocht krijgt, omwille van dezelfde redenen.
De GR Supra 2.0 in cijfers
Motor: viercilinder-in-lijn, benzine, turbo, 1.998cc; 258pk van 5.000 tot 6.500rpm; 400Nm van 1.5500 tot 4.400rpm.
Aandrijving: op de achterwielen.
Versnellingsbak: 8 versnellingen automatisch.
L/B/H (mm): 4.379/1.854/1.299
Gewicht (kg): 1,395
Koffervolume (l): 290
Tankinhoud(l) : 52
0 tot 100 km/u (sec.): 5,2
Prijs: € 49.900 BTW incl.
Vermogen: 258 pk
Topsnelheid: 250 km/u
Opg. gem. brandstofverbruik: 6,9 l/100 km
CO2: 156 g/km
- Geen uiterlijk verschil met de duurdere 3.0
- Bruikbaarder dan de 3.0
- Efficiënt rijgedrag
- Klinkt dof
- Weinig stuurgevoel
- Overal valse luchthappers
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be