“Bigsmall”. Daarmee bedoelen ze “klein vanbuiten en groot vanbinnen”. Het was de gok die Toyota-ingenieurs met de eerste Yaris in 1999 hadden genomen. Een succes, want het model werd als eerste Toyota ooit tot Europees Auto van het Jaar gekroond. Dik 20 jaar later staan we oog in oog met de vierde generatie en deze keert terug naar de “grote” filosofie van toen. Concreet: terwijl een VW Polo met elke generatie groter wordt, verliest de nieuwe Yaris 5 mm en blijft hij minder dan 4 meter lang (3,94), waardoor hij de meest compacte in zijn segment is. Zijn GA-B-platform is nieuw en zal in 2021 ook de Yaris Cross SUV ondersteunen. Volgens de Japanse ingenieurs “biedt dit onderstel een lager zwaartepunt en een veel grotere stijfheid. Het gaf ontwerpers ook de mogelijkheid om een meer esthetische en krachtigere auto te produceren.” We zullen hier zo dadelijk op reageren…
Compact maar vol verrassingen
Laten we eerst het hoofdstuk “afmetingen” afhandelen, want de Yaris is compact, ja, maar niet mini. Hij is zelfs 50 mm breder geworden en als je aan boord zit, merk je effectief dat verschil. De cabine lijkt ruimer en, nog belangrijker, Toyota heeft vrijwel overal opbergruimte toegevoegd, zelfs in het midden van de centrale console. Hiermee hebben we meteen een van zijn grote troeven aangehaald. En ook al is hij korter geworden, zijn wielbasis groeide met 50 mm om de passagiers achteraan niet te vergeten. Toch zit je daar nog steeds erg krap.
En de koffer? Daarvan bedraagt de inhoud met 286 liter niet meer dan een normaal gemiddelde. Het blijkt dus weinig geboden volume.
Advertentie – lees hieronder verder
Voel de weg
Er werd veel nadruk gelegd op de nieuwe rijpositie. De stoel werd 60 mm naar achteren verplaatst om het evenwicht van de auto te verbeteren, en ligt 21 mm lager dan voorheen. Deze aanpassingen moeten meer voeling met de baan bieden en een bijna ideale zithouding voor alle lichaamstypes opleveren, vooral omdat het stuurwiel meer verstelmogelijkheden biedt dan vroeger. We bevestigen: we voelen ons goed achter het stuur van deze nieuwe Yaris. Het kersverse dashboard zit ook vol met alle gewenste snufjes en je kan zelfs opteren voor een optioneel head-up display, wat vrij zeldzaam is in dit segment.
Laat hém maar doen
De vierde generatie Yaris komt op de markt met drie driecilinder benzinemotoren: de 1-liter van 72 pk, de 1,5-liter van 125 pk en de hier geteste 1.5 hybride, met een gecombineerd vermogen van 116 pk. Deze geheel nieuwe generatie aandrijflijn is 15% krachtiger en 20% zuiniger dan ervoor. Op papier tellen we 3,7l/100km (WLTP) en tijdens onze 30 km lange stadslus zijn we er zelfs in geslaagd om tot 3,5 liter te dalen. Het geheim? Een aanzienlijk grotere actieradius in elektrische modus, waardoor de Yaris Hybrid zo’n beetje de koning van de stad is geworden. Zelf de EV-modus (100% elektrisch) activeren, heeft trouwens weinig zin, simpelweg omdat de beschikbaar daarvan beperkt is. De Yaris regelt het liever – en beter – allemaal zelf, wat zijn gebruik toegankelijker maakt dan sommige plug-in hybrides.
Een voorproefje van GR Yaris?
We zijn verheugd te kunnen melden dat de stijfheid van de Yaris er stevig op vooruit is gegaan. Anderzijds moet gezegd dat deze hybrideversie niet gemaakt is om dynamisch te rijden. De oorzaak: de continu variabele CVT-transmissie. En ook: ondanks een merkbare verbetering op het gebied van geluidsisolatie laat de driecilinder nog steeds fel van zich horen als deze in toeren stijgt. De Yaris Hybrid is dus meer een “zen-auto” die je ook zo moet aanpakken. Rustig dus, wat niet in het minst op rotondes is gebleken, waar hij de neiging heeft om te gaan ondersturen en grip te missen als je iets te optimistisch wordt. Langs de andere kant is het in hogesnelheidsbochten absoluut voelbaar dat dit onderstel ongelooflijk veel potentieel heeft en dat de achterkant zelfs nogal “levendig” is, wat ons doet uitkijken naar de Yaris GR, want dat belooft een regelrecht bommetje te worden.
Ideaal als eerste auto?
Tijd nu om over de anekdote te beginnen. Tijdens de presentatie in België genoten we van een lunch voor de Leeuw van Waterloo, in het Wellington Café. Daar leek een jonge ober, geïntrigeerd door de vele Yarissen op de parking, ons te verleiden tot een meningsuiting en vroeg hij ons meer duiding over de motor. Dat deed hij niet zomaar, want onze nieuwe vriend zat in het midden van de zoektocht naar zijn eerste auto. “Hij ziet er cool uit,” aldus de jongeman. Er bestaat geen beter voorbeeld om te bevestigen dat het uiterlijk van deze Yaris een pak minder saai is dan dat van zijn vorige generatie, toch? Voldoende om jeugd te verleiden, met andere woorden? Jazeker, maar weet dat de hybride minstens 21.300 euro kost en dat het tarief zelfs tot 28.890 euro oploopt voor een exemplaar van de speciale eerste reeks. Gelukkig kost een instapversie op benzine minder dan 20.000 euro…
Conclusie
De Toyota Yaris Hybrid is een rationele en redelijke auto. Hij is ook echt voor de stad gemaakt, met zijn compacte afmetingen en zijn opmerkelijk lage brandstofverbruik. Bovendien oogt deze vierde generatie ook eindelijk gespierd en beschikt hij dus over een verleidelijk lichaam. De ideale auto om prille chauffeurs met Toyota te verzoenen?
De Yaris 1.5 Hybrid in cijfers
Motor: 3-cilinder benzine 1.490cc + elektrisch; 116pk.
Aandrijving: naar de voorwielen.
Versnellingsbak: CVT-automaat.
L/b/h (mm): 3.940/1.745/1.470
Gewicht (kg): NB
Koffervolume (l): 286
Tankinhoud (l): 36
0 tot 100 km/u (sec.): 9,7
Prijs: € 21.300 BTW inbegrepen
Vermogen: 116 pk
Topsnelheid: 175 km/u
Opg. gem. brandstofverbruik: 3,7 l/100 km
CO2: 85 g/km
Andere motorisaties:
1,0 VVT-i: 72 pk; 5,3 l/100 km; 160 km/u; € 17,760 BTW inbegrepen.
1,5 VVT-iE: 125 pk; 5l/100 km; 180 km/u; € 19.380 BTW inbegrepen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be