TEST VW Corrado VR6: Mythische topversie

De Volkswagen Corrado, die in 1988 de Scirocco opvolgde, moest eleganter, flatterender en sneller worden dan zijn voorganger. Wij onthouden vooral de Corrado VR6, de mythische en vooral ook zeer muzikale topversie.

Gepubliceerd op 15 april 2021
Leestijd : 4 min

Deel

Onze lezers zijn geweldig. Wat een genoegen was het immers om een e-mail te ontvangen van Alexandre, al jaren een regelmatige lezer van onze website, waarin hij zijn oude Volkswagen Corrado aanbood voor testrit. Niet zomaar een Corrado, wel een zeldzame VR6 met amper 95.000 km op de klok die bijna in nieuwstaat verkeert. Je moet gek zijn om zo’n kans te weigeren.

We ontmoetten we elkaar op het groene platteland van Waals-Brabant. Een Corrado terugzien, is een beetje als uitgaan met het mooiste meisje van de klas, 25 jaar na het afstuderen. De herinneringen zijn levendig, maar er is de angst om teleurgesteld te worden door wat de tand des tijds misschien heeft aangericht.

Origineel

Gelukkig was er geen sprake van een teleurstelling. Integendeel zelfs, want de VW van Alexandre is een droom. Niet alleen vanwege zijn uitstekende staat, maar ook omdat we zijn kleurencombinatie (zwart metallic exterieur/zwart lederen interieur) het liefste hebben.

Hét grote probleem van de Corrado was zijn imago. Hoewel Volkswagen er indertijd een redelijk welgesteld publiek mee viseerde, werd het model snel een lieveling van tuners, met als gevolg dat veel exemplaren als het ware werden misbruikt, tot op het bot versleten, gemarteld door accessoires die de lijn – die echt geen kunstgrepen nodig had – alleen maar verstoorden. Als je al eens een origineel exemplaar kruist, zoals deze VR6, mag je dus eigenlijk van geluk spreken.

Advertentie – lees hieronder verder

Dit exemplaar in kwestie verliet de fabriek in 1993 en werd een jaar later ingeschreven na dienst te hebben gedaan als demowagen van D’Ieteren Mail. De eerste eigenaar, een graaf die in Waals-Brabant woont, zou hem bijhouden en koesteren tot 2009, het jaar waarin Alexandre hem heeft overgenomen. Onze lezer was niet verwonderlijk een enthousiaste fan van het model en had er zelfs al eentje in zijn bezit, al is die bolide intussen in een ongeluk verzeild geraakt. Dat lot wilde hij uiteraard niet voor deze VR6, die vertroeteld wordt en uitsluitend in een droge en verwarmde garage slaapt.

De Corrado VR6 werd pas tijdens de tweede levensfase van het model geproduceerd. Je herkent ‘m aan de bredere spatborden, de bolle motorkap en het op de Golf 3 geïnspireerde dashboard. De bouw nam Karmann in Osnabrück voor zijn rekening. Het meest kenmerkende aspect is echter niet het design, wel de speciale V6-motor die voor het eerst werd geïntroduceerd in de Golf 3 en die een zeer nauwe hoek van 15 graden heeft. De cilinderinhoud bedraagt een stevige 2,9 liter, goed voor een maximumvermogen van 190 pk en 245 Nm koppel, al gaat het om een zeer compact blok. Wie er wat van kent, weet dat hij de supercharged G60 verving die al sinds de lancering van de Corrado in gebruik was

Hoe rijdt hij?

De VR6 is zeer soepel en koppelrijk, maar geen kanonskogel. Je hoeft dan ook niet per se de toerenladder volledig te beklimmen om alles uit de kan te halen. Acceleraties verlopen lineair, en we noemen het meer een snelwegcruiser dan een kleine landwegracer. Een compacte GT, als het ware, die aanzet om lange reizen te ondernemen en minder om kronkelende baantjes aan te vallen. Dit is dan ook een zeer comfortabele VW, van een andere klasse dan wat er toen al op de markt was. Wat ons echter nog het meest is bijgebleven, is de soundtrack die de VR6 produceert. Die is zeer muzikaal, ongeacht het toerental, al genoten we nog het meest van het geroffel boven de 4.000 toeren.

Remmen doet deze VW overtuigend, zeker voor een wagen die meer dan 25 jaar oud is. ABS was dan ook standaard, toen al. Het enige wat mankeert, is een iets grotere paardenstal. Moest de VR6 iets meer vermogen hebben, dan had hij kunnen concurreren met prestigieuzere auto’s. Jammer genoeg trok het merk een streep onder het model in 1995, zonder een waardige opvolger te voorzien.

VW Corrado VR6 technische fiche

Motor: V6 benzine

Cilinderinhoud:  2.861 cc

Vermogen: 140 kW / 190 pk bij 5.800 tpm

Koppel: 245 Nm bij 4.200 tpm

L/b/h (mm): 4.050/ 1.690/1.310

Wielbasis (mm): 2.470

Leeggewicht (kg): 1.161

Topsnelheid: 235 km/u

0-100 km/u: 6,9 s

Dé juiste oldtimer in België kopen? Kijk op Autoclassic.be

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volkswagen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.