De VW Golf is de “normale auto” bij uitstek. De standaard in zijn segment ook, en dit al 45 jaar lang. Hij is het referentiekader dat andere fabrikanten gebruiken, om er dan eigen smaken aan toe te voegen in termen van sexappeal, sportiviteit, comfort, aantrekkelijke prijzen enzovoort. Tegenwoordig klinken bepaalde noten in de bekende partituur echter anders, wat wil zeggen dat er aanpassingen nodig waren. Normverandering noemen we zoiets, en de nieuwe Golf heeft zopas de eerste stappen gezet.
Met de ogen toe
De grote verschillen zitten ‘m duidelijk niet in het ontwerp. Esthetisch gezien is de transformatie allesbehalve radicaal, zoals je kan zien. De Golf is nog steeds zeer duidelijk herkenbaar als een Golf en toont net genoeg verschil met de vorige zodat ook autoleken weten dat het om de nieuwste generatie gaat. We kunnen er niet van houden, maar hem er nog minder voor haten. Het is zelfs een beetje een geruststelling dat de Golf slechts beetje bij beetje zijn uiterlijk verandert, als een herkenbaar baken in een woelige wereld.
De nieuwe Golf wordt net als de vorige gebouwd rond het modulaire MQB-platform en zit vol nieuwe technologieën. Zijn afmetingen zijn door het behoud van het onderstel wel bijna onveranderd gebleven, net zoals de binnenmaten en de kofferruimte, die nog steeds 380 liter inhoud te bieden heeft. Een heel… normaal volume is dat.
Zet je neer, sluit je ogen en nog steeds is het Golf-gevoel aanwezig. Het gevoel van het stuurwiel, de stevigheid van de stoel, de zithouding, de positie van de versnellingspook, de manier waarop deze heen en weer beweegt… Zeer herkenbaar allemaal! Da’s veel minder het geval voor wat we zullen ontdekken als onze ogen weer open zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Of toch niet?
Akkoord, het dashboardontwerp baadt nog steeds in een soort van onveranderlijke soberheid die kenmerkend is voor de Golf. Bewonderenswaardig, aangezien het tegelijkertijd een concentratie is van de allerlaatste technologie die je in auto’s terugvindt. Volkswagen heeft er met andere woorden aan kunnen weerstaan om een “kijk eens hoe hightech dit is” demonstratie van te maken. De technologie is netjes geïntegreerd in een functionele, ergonomische en gebruiksvriendelijke omgeving. Klaar voor een (onvolledige) opsomming?
Allereerst is er de volledig digitale en configureerbare tellerpartij, geïntegreerd in een brede, glanzende zwarte band die ook het centrale scherm van het multimediasysteem bevat. Ook opvallend is de bijna totale afwezigheid van klassieke knoppen, ten gunste van zogeheten “touch” bediening. We spreken voor de knoppen links van het stuurwiel voor de bediening van de koplampen, en onder het centrale scherm voor de keuzeschakelaar voor de rijmodus, de parkeer- en ondersteuningsfuncties voor de bestuurder en de toegang tot het uitgebreide menu voor de klimaatregeling. Veel van de bedieningselementen van de airconditioning raadpleeg je voortaan via het display, al bevinden zich net onder dat display extra aanraakgevoelige knoppen om de temperatuur en het geluidsvolume rechstreeks in te stellen, zonder display-menu dus. Welke modus je ook kiest, de weergave op het digitale dashboard of op de multimediadisplay is steeds mooi, eenvoudig, leesbaar en elegant. Noem het een van de nieuwe standaarden die de Golf 8 zet: technologie is functioneel en niets om zichtbaar mee uit te pakken. Een les voor alle merken die genoegen nemen met het minimum, en nog meer voor fabrikanten die te veel moeite doen (ja PSA, we denken aan jullie!). Deze nieuwe technologische standaard is trouwens ook echt standaard op de nieuwe Golf, al vanaf de basisversie.
Geen opties?
Natuurlijk wel, en veel ook! Opties om een aantal van de rijhulpmiddelen te upgraden en zelfs om het voortouw kan nemen in zijn categorie. Daar horen ook LED Matrix-koplampen bij, die lange-afstandsverlichting bieden terwijl ze de lichtbundel zodanig kunnen moduleren om niemand te verblinden. De Opel Astra rijdt al bijna vijf jaar met zo’n systeem rond en tegenwoordig zelfs de Corsa, dus het mocht wel. De op gebaren gebaseerde besturing voor het multimediasysteem, of natuurlijke spraakcommando’s (gebaseerd op Amazon Alexa-technologie), is dan weer een primeur in het segment. Hetzelfde geldt voor de cruisecontrol die automatisch de snelheid verlaagt of verhoogt bij het op- of afrijden van rotondes en in bochten, of het vermogen van de Golf om met andere voertuigen te communiceren over de infrastructuur teneinde de bestuurder te kunnen informeren over potentiële gevaren binnen een straal van 800 meter. Om deze laatste technologie echt zoals het hoort te kunnen gebruiken, zal je nog een tijdje geduld moeten oefenen aangezien ze in ontwikkeling is. Iemand moest ermee beginnen, en laat ons blij zijn dat het de Golf is geworden.
Zoals… een Golf!
In de lanceringsfase is de motorkeuze beperkt tot de 1.5 TSI (benzine, 130 pk), de 1.5 eTSI (150 pk, zie hieronder) en de 2.0 TDI (diesel, 114 of 150 pk). Na verloop van tijd zal het aanbod aanzienlijk groeien. VW heeft bijvoorbeeld al de komst van een instapmodel aangekondigd voor minder dan 20.000 euro (een 1.0 TSI met een driecilinder benzine, 95 pk), twee GTI- en één R-versies, twee GTE-plug-in hybrides, een 1.5 TGI (aardgas) en twee extra 1.5 eTSI’s. Waar die eTSI voor staat? Da’s VW’s aanduiding voor de zogenaamde “milde hybride”, voorzien van een 48V-systeem, gebaseerd op de 1.5 TSI-motor en systematisch gekoppeld aan de 7-traps DSG-automaat.
En onderweg?
Om een lang verhaal kort te maken: ook onderweg blijft de nieuwe Golf een Golf, maar dan beter. De ophanging werd in de positieve zin aangepakt, net als de besturing (twee verschillende types van beide zijn beschikbaar, afhankelijk van de versie) om de Golf nog efficiënter maken. De griplimiet van de vooras ligt weer een beetje verder en eens ze is bereikt, toont de auto de geruststellende bedachtzaamheid die typerend blijft. De stijfheid van zijn koetswerk is dan ook onberispelijk, al slaat de slinger niet door op gebied van dynamiek of comfort. Het gevonden compromis is in één woord ‘perfect’. Exact wat VW met de Golf 8 wilde bereiken dus: een maatstaf zijn, het midden van alles raken, het absolute evenwicht verkrijgen. Een dergelijke mate van consistentie in de normaliteit beheersen, is een kunst!
Conclusie
Hoe kunnen we anders dan concluderen dat dit… een Golf is? Opnieuw met een weloverwogen gebruik van technologie, niet te opvallend, en opnieuw de referentie van zijn segment.
De TSI Golf 1.5 130 pk in cijfers
Motor: 4-cilinder, turbo benzine, 1.498cc; 130pk van 5.000 tot 6.000rpm; 250Nm van 1.500 tot 3.500rpm.
Aandrijving: voorwielaandrijving
Versnellingsbak: manueel, 6 versnellingen
L/b/h (mm): 4.284/1.789/1.456
Leeggewicht (kg): 1.315
Koffervolume (l): 380 – 1.297
Tankinhoud (l): 50
0-100 km/u (sec.): 9,2
Prijs: € 28.100 incl. BTW
Vermogen: 130 pk
Topsnelheid: 214 km/u
Opg. gem. verbruik: 5,3 l/100 km
CO2: 121 g/km
Andere motoren
1.5 eTSI DSG: 150 pk; 5,7 l/100 km; 224 km/u; € 31.760€ BTWi
2.0 TDI 115: 115 pk; 4,2 l/100 km; 202 km/u; € 29.710€ BTWi
2.0 TDI 130: 102 pk; 4,3 l/100 km; 223 km/u; € 33.419€ BTWi
- Gemakkelijk leven in een digitale omgeving
- Geruststellend rijgedrag
- Verbruik binnen de perken
- Opnieuw de referentie
- Verhoudingen manuele 6-bak een beetje "lang"
- Technische ontwikkelingen (te?) stevig weggestopt
- Niet de beste GPS
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be