De oorlog in Oekraïne en de verstoringen van de bevoorradingsketens leiden tot grote spanningen in de prijzen van aardolieproducten en met name van brandstof aan de pomp. Begin maart schoot de dieselprijs omhoog tot meer dan 2 euro/liter, om op sommige dagen zelfs tot bijna 2,3 euro/liter te bereiken.
Sindsdien zien we een jojo-effect, al ziet het er niet naar uit dat we binnen afzienbare tijd weer echt goedkoper zullen kunnen tanken. Het tegengestelde is waar: op dinsdag 17 mei wordt namelijk (opnieuw) een record gebroken.
De FOD Economie meldt dat de prijs van benzine zodanig sterk zal stijgen dat de kaap van 2 euro/liter wordt overschreden: een liter 95 E10 gaat met 0,092 euro naar boven, met een nieuwe maximumprijs per liter van 2,0250 euro als gevolg. Zo’n hoge prijs werd nog nooit eerder gehaald.
Vanzelfsprekend stijgt het tarief van Super 98 E5 mee, en zelfs nog feller. Per liter moet je voortaan 0,164 euro extra betalen, goed voor een maximum van 2,1650 euro. Ook dat is een record.
Advertentie – lees hieronder verder
De redenen zijn bekend…
De prijsstijging is zoals gezegd het gevolg van schommelingen in de marktprijzen van aardolieprodukten en van de bio-componenten die bij de samenstelling van brandstoffen worden gebruikt. De situatie blijft penibel voor consumenten, die niets anders kunnen dan de opeenvolgende verhogingen te slikken. Dat terwijl oliemaatschappijen tegenwoordig woekerwinsten maken.
We hadden gehoopt op een stabilisatie door de verstrengde covid-maatregelen in China, waardoor de vraag zou dalen en de markten tot rust zouden komen, maar dat is dus niet gebeurd.
Kan onze regering niets doen?
Er is al een forfaitaire accijnsverlaging (17,5 cent) van kracht en die zal tot 30 september aanhouden. Zonder deze maatregel zouden de benzineprijzen oplopen tot 2,2 euro/liter. Volgens sommigen – wij inbegrepen – had de overheid echter ‘guller’ moeten zijn.
Benzinerijders worden extra gestraft
De Belgische regering dringt al enkele jaren aan op de overschakeling van dieselmodellen (waarvan de verkoop vroeger fel gestimuleerd werd) naar benzinewagens om milieuredenen. Veel landgenoten die deze stap hebben gezet, beklagen zich hun keuze omdat benzineauto’s, in 2021 goed voor 52% van de verkoop van nieuwe personenwagens, nu eenmaal een pak meer verbruiken dan diesels.
Nu de benzineprijs gelijk is aan die van diesel, wordt de belofte van de heren en dames politiekers om benzine na de tax shift van 2018 (qua prijs) in het voordeel te stellen, niet nagekomen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be