Stellantis zit al maandenlang in het midden van een controverse. Na kritiek door problemen met het AdBlue-systeem tegen vervuiling, wordt de fabrikant nu door Testaankoop in het vizier genomen wegens de 1.2 PureTech-motoren. Deze motoren, die verschillende merken van de groep aandrijven, zouden grote technische gebreken vertonen. Tot nu toe heeft de fabrikant maar deels gereageerd. Na druk van de Belgische consumentenorganisatie Testaankoop heeft Stellantis de garantie uitgebreid, zoals trouwens al het geval was in Frankrijk en Nederland. Deze garantie dekt de motoren nu tot tien jaar of 175.000 km. Een stap vooruit.
Maar volgens de consumentenorganisatie lost deze uitbreiding van de garantie de fundamentele problemen niet op. De voorwaarden om deze garantie te gebruiken, blijven complex en lijken nog altijd bepaalde eigenaars uit te sluiten. Bovendien heeft Stellantis niet gecommuniceerd over deze langere garantie, wat betekent dat sommige eigenaars onnodig zullen blijven betalen voor herstellingen.
Terugkerende problemen
De 1.2 PureTech-motoren, die voornamelijk in Peugeot- en Citroën-modellen zitten, veroorzaken al langer veel klachten van Belgische consumenten. Het meest terugkerende probleem is de distributieriem, die snel verslijt en uiteindelijk de oliefilter verstopt, waardoor de druk daalt. Dit defect heeft verschillende gevolgen, gaande van ‘gewoon’ te veel olieverbruik tot een volledige motorstoring. Daarom heeft Testaankoop een klacht ingediend bij de economische inspectie en erop gewezen dat de herstelling van deze defecten vaak voor rekening van de klant is.
Advertentie – lees hieronder verder
Julie Frère, woordvoerster van Testaankoop, is niet te spreken over het gebrek aan transparante communicatie van Stellantis met zijn klanten: “Stellantis verkoos om stiekem te handelen, zonder de Belgische consumenten rechtstreeks te informeren over hun rechten.” De organisatie is vooral kritisch over het gebrek aan duidelijke informatie op de website van de fabrikant en betreurt dat deze uitgebreide garantie niet op een meer zichtbare manier bekend werd gemaakt.
Te strenge voorwaarden?
Er zijn ook twijfels bij de voorwaarden die gesteld worden om van deze garantie te kunnen genieten. Herstellingen en diagnoses moeten bijvoorbeeld uitgevoerd worden binnen het erkende servicenetwerk van Stellantis zelf. Dit criterium sluit dus automobilisten uit die hun auto al elders hebben laten herstellen, voordat ze op de hoogte waren van de garantie.
Testaankoop roept Stellantis daarom op om verder te gaan en de herstellingsvoorwaarden uit te breiden naar alle eigenaars van de getroffen auto’s. De problemen zijn ernstig en de constructeur heeft intussen de productie aangepast om zulke moeilijkheden in de toekomst te vermijden.
Desgevraagd antwoordde Stellantis: “De schade aan de distributieriem komt alleen in bepaalde gevallen voor. De controle van de distributieriem is een van de systematische controles die uitgevoerd worden tijdens het onderhoud door ons netwerk van erkende herstellers. Het is belangrijk om het onderhoudsschema van de auto nauwkeurig te volgen. Om te kunnen genieten van de (verlengde) garantie, moeten de onderhoudseisen van de fabrikant nageleefd worden. Onderhoud volgens de voorschriften van de fabrikant kan uitgevoerd worden door elke autoprofessional, maar de diagnose en herstellingen moeten uitgevoerd zijn door ons netwerk.”
Het is duidelijk dat Stellantis terughoudend is in het vergoeden als de diagnose niet in het officiële netwerk werd uitgevoerd. Veel automobilisten zijn echter in panne gevallen en hebben hun auto naar onafhankelijke garages zoals Auto5, Midas of Bosch Car Service gebracht, die in de ogen van Europa wel degelijk erkende garages zijn… Is Stellantis bang om herstellingen te moeten vergoeden die geen verband houden met de aanvankelijke problemen van de 1.2 PureTech? Dat is de omgekeerde wereld, want het zijn de kopers die hier de dupe zijn. En niet andersom.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be