2035 wordt een jaar voor de geschiedenisboeken. De EU heeft namelijk een verbod op verbrandingsmotoren aangekondigd, althans voor auto’s die vanaf dan in de verkoop gaan.
Da’s slecht nieuws voor een fabrikant zoals Ferrari, dachten we meteen nadat die beslissing bekend werd gemaakt, want de constructeur uit Maranello is wereldberoemd vanwege zijn krijsende V8– en V12-motoren: blokken die definitief tot het verleden zullen behoren.
“We verwelkomen de nieuwe regels”, gaf Ferrari-baas John Elkann zopas te kennen. “We zullen nog meer unieke producten kunnen maken”, vervolledigde hij. Toch een beetje een vreemde uitspraak aangezien elektromotoren onderling minder onderscheidend zijn dan benzinecentrales.
We verwachten dan ook net meer eentonigheid op de automarkt, iets waar de Ferrari-CEO duidelijk anders over denkt.
Advertentie – lees hieronder verder
Elektrische Ferrari’s vanaf 2025
Momenteel heeft Ferrari twee plug-in hybride modellen in het aanbod: de SF90 en de 296 GTB. Binnen vier jaar wordt de allereerste 100% elektrische Ferrari verwacht, die waarschijnlijk over vier elektromotoren zal beschikken. De EV-transitie gaat dus sneller dan iedereen pakweg een jaar geleden dacht.
En alternatieve brandstoffen?
Daar hebben de Europese leiders duidelijk geen oren naar, ook al is het inmiddels geweten dat bijvoorbeeld synthetische brandstoffen, zoals de eFuel van Porsche, zeer milieuvriendelijk zijn.
Dat goedje zal waarschijnlijk effectief worden verkocht, maar dan enkel om auto’s te voeden die vóór 2035 werden geproduceerd. Reken er ook maar op dat de prijs van een liter synthetische brandstof een stuk hoger zal liggen dan die van een liter benzine vandaag.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be