De middelen die ordehandhavers inzetten om snelheidsovertredingen te voorkomen zijn de afgelopen jaren sterk uitgebreid. Terwijl de politie en justitie jarenlang alleen werkten met mobiele radars, en vervolgens vaste (en zelfs dan moesten de toestellen van het ene kastje naar het andere worden verplaatst), is er nu een nieuw tijdperk aangebroken met trajectcontroles, lidars (die binnenkort ook trajectcontroles worden), constant werkende vaste radars enzovoort.
Een ander controlemiddel zijn ANPR-camera’s. Dit zijn kleine camera’s die langs wegen of aan de ingang van steden worden geplaatst. Maar wat kunnen ze?
Vooral scannen
De vraag is of dit soort apparatuur kan flitsen. In feite staat ANPR voor “Automatic Number Plate Recognition”, wat betekent dat het een technologie is die nummerplaten scant en herkent. Hun functie is dus niet om automobilisten te flitsen, maar eerder om een hele reeks andere informatie achter te halen, wat net zo problematisch kan zijn voor automobilisten die iets te verbergen hebben.
Advertentie – lees hieronder verder
Toch ook snelheidsovertredingen
Zeggen dat ANPR-camera’s niet in staat zijn om snelheid te meten is onjuist, aangezien ze wel een gemiddelde snelheid kunnen meten tussen twee punten. Ze kunnen dus dienen als radar en vaststellen of een snelheid al dan niet te hoog is. Maar het is voorlopig niet de bedoeling van de politie om de toestellen zo te gebruiken.
Op dit moment worden deze apparaten alleen gebruikt om informatie over een voertuig te verkrijgen. Bijvoorbeeld om te weten of het wordt gezocht of niet, en of het al dan niet is toegelaten in een lage-emissiezone. Is dat niet het geval? Dan komt de boete rechtstreeks in de brievenbus van de overtreder. ANPR-camera’s worden ook veel gebruikt de lading van vrachtwagens te controleren. Sensoren meten immers het gewicht van de vrachtwagens en als de lading te zwaar is, worden ze iets verderop onderschept.
Krachtig hulpmiddel
Het gebruik van ANPR-camera’s zal zich verder ontwikkelen. Zo zullen ze binnenkort ook gebruikt worden om voertuigen op te sporen zonder geldige keuring en, later, bestuurders zonder geldig rijbewijs.
Er zijn ook andere geruchten die de ronde doen over ANPR-camera’s, zoals het detecteren van telefoongebruik achter het stuur. Met kunstmatige intelligentie is dat perfect mogelijk, zoals al het geval is in Nederland. Maar tenzij de wetgeving grondig verandert, zal dit bij ons niet het geval zijn, omdat dit een inbreuk op de privacy zou zijn. Maar hoe lang nog? Eén ding is zeker: we hebben nog niet alles gehoord over deze camera’s!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be