Belgische automobilisten staan onder druk. Het aantal controles zijn de afgelopen maanden toegenomen en de autoriteiten worden verder uitgerust met de nieuwste generaties flitspalen. In 2023 kreeg één Belg op de drie een verkeersboete. De oorzaken hiervoor zijn het toegenomen aantal flitspalen, maar ook het strengere toezicht op de wegen. En dit geldt niet alleen voor snelheidsovertredingen, maar ook voor andere gedragingen, zoals op snelwegen.
Zo blijkt dat veel bestuurders op de middelste rijstrook blijven rijden, ook wanneer ze niet inhalen en er niemand op de rechterrijstrook is. In de verkeersregels is het duidelijk dat het verplicht is om zo veel mogelijk aan de rechterkant te rijden, en zich dus terug te trekken naar de rechterrijstrook wanneer mogelijk.
2.000 boetes per jaar
Volgens de laatste cijfers kregen 967 bestuurders in het eerste kwartaal van 2023 hiervoor een boete. Dit is meer dan voorgaande jaren, waarin 2.000 overtredingen werden geregistreerd (2022). 2019 was zelfs een recordjaar, met 2.718 overtredingen op de middelste rijstrook. Met bijna 1.000 boetes in het eerste kwartaal van vorig jaar lijkt 2023 goed op weg om een nieuw record te breken.
Advertentie – lees hieronder verder
Dit werd onlangs op de VRT uitgezonden, en de irritatie van andere bestuurders was duidelijk. Deze “middenrijders” dwingen ze immers tot meer manoeuvres, wat voor meer risico’s zorgt. Soms dwingen deze automobilisten anderen zelfs tot andere overtredingen, zoals rechts inhalen, wat uiteraard verboden is. Door op de middelste rijstrook te rijden, is er ook gemakkelijker filevorming, aangezien de manoeuvres van andere bestuurders de verkeersstroom vertragen.
De politie zegt waakzaam te zijn voor dit soort gedrag, hoewel ze aangeeft dat het niet gemakkelijk is om deze overtredingen op te sporen, omdat ze dan de bestuurder in kwestie kilometerslang moeten volgen. De autoriteiten wijzen er ook op dat dit soort gedrag gevaarlijk is, omdat het onvoorspelbaar is voor andere weggebruikers. De boete varieert tussen 116 en 160 euro.
Soms is het toegestaan
Wat minder geweten is, is dat het soms toegestaan is om lang op de middelste of linkerrijstrook re rijden. Dit is bijvoorbeeld het geval als je binnen de kilometer naar links moet afslaan. Ook als het erg druk is op de snelweg en het verkeer vertraagt of stilstaat, is het toegestaan om op de linker- of middelste rijstrook te blijven. Ten slotte geldt dit ook wanneer de verkeersborden F13 en F15 aangeven dat het verplicht is om de linker- of middelste rijstrook te gebruiken, zoals bij wegwerkzaamheden of speciaal wegonderhoud. In dat geval mogen bestuurders rechts inhalen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be