Elk jaar worden er massaal automobilisten geflitst op de Belgische wegen. Het aantal uitgeschreven boetes neemt elk jaar toe, wat kan worden verklaard door de toename van snelheidscontrolesystemen, waaronder trajectcontroles en scan-cars – geautomatiseerde parkeercontroles. Er worden dus veel boetes uitgeschreven, waarover vee parkeerboetes. En hoewel ze steeds vaker worden uitbesteed aan particuliere bedrijven, blijven ze jaarlijks miljoenen euro’s opleveren voor de gemeenten in Vlaanderen, Wallonië en het Brussels Gewest.
Volgens La Libre Belgique zijn scan-cars een belangrijke bron van inkomsten voor lokale overheden. Hun rendabiliteit hoeft niet meer bewezen te worden, ook al maken ze nog steeds een aantal beoordelingsfouten. In Brussel zijn de inkomsten voor de 10 gemeenten die scan-cars gebruikten in 2021 gestegen van 22,72 miljoen euro tot 24,95 miljoen euro in 2022 (beheerd door parking.brussels). Dit verklaart waarom er nu 12 gemeenten zijn die het systeem gebruiken.
Volgens La Libre variëren de opbrengsten: 2,08 miljoen euro voor Anderlecht, maar slechts 402.000 euro voor Berchem, 719.960 euro voor Evere, 1,32 miljoen voor Vorst, 330.000 euro voor Ganshoren, 6,29 miljoen voor Elsene, 1,38 miljoen voor Jette, 360.000 euro voor Koekelberg, 2,01 miljoen voor Sint-Jans-Molenbeek en nog eens 6,32 miljoen voor Schaarbeek.
Ook elders
Natuurlijk delegeren ook Vlaamse en Waalse gemeenten de parkeercontrole uit aan privébedrijven, wat natuurlijk een deel van de kosten voor personeel en administratie bespaart. Het resultaat is dat Luik in 2022 12,2 miljoen euro binnenhaalde en Antwerpen 11 miljoen euro (en zelfs 13,5 miljoen euro in 2023).
Advertentie – lees hieronder verder
Deze geldinzameling zorgt voor verontwaardiging bij velen. Vooral Touring gaat niet akkoord met deze manier van werken, omdat het geld niet geherinvesteerd wordt in het wegennet of de mobiliteitsinfrastructuur, wat echter dringend nodig is. Volgens de organisatie moet dit veranderen.
Touring legt uit dat het geld, afkomstig van onbetaalde parkeertoeslagen, in een gemeenschappelijke pot gaat die wordt toegewezen aan begrotingsposten die niets te maken hebben met mobiliteit: onderwijs, cultuur, sportinfrastructuur, milieu, enz.
100% te gebruiken voor het netwerk
Touring is van mening dat deze situatie onaanvaardbaar is en dat 100% van de inkomsten uit parkeerboetes moeten worden hergebruikt voor mobiliteitsinfrastructuur. Dit zou de mobiliteit in België kunnen transformeren, met een kwalitatief wegennet, voorzieningen om ongevallen te voorkomen, en mogelijks zelfs alternatieve mobiliteitsoplossingen, zoals fietspaden en andere groenere transportmiddelen.
De organisatie is van mening – zoals velen – dat hetzelfde moet gebeuren met de belastingen op de inverkeerstelling en de verkeersbelasting, en natuurlijk ook met andere verkeersboetes (snelheidsovertredingen, enz.) om de mobiliteit van de Belgen te verbeteren. Touring dringt er ook bij de overheid op aan om de huidige aanpak te herzien en vooral te beginnen met een degelijk onderhoud van het wegennet, wat niet alleen het aantal ongevallen zou verminderen, maar ook de files die kunnen ontstaan door de slechte kwaliteit van het wegennet. Last but not least: dit zou ook een kans zijn om een noemenswaardig oplaadnetwerk voor elektrische voertuigen te ontwikkelen. Dit zou mensen ook laten zien dat de gevraagde bijdrage goed wordt gebruikt. Zo gezien zal niemand het voorstel van Touring betwisten…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be