Het dossier ligt al enkele weken op tafel, en deze week werd het goedgekeurd door de Kamercommissie. We hebben het over de hervorming van de maatregelen die opgelegd worden aan overtreders die na een gerechtelijke beslissing hun rijbewijs kwijtspelen. Elk jaar verliezen 130.000 Belgen hun recht om een voertuig te besturen, terwijl tussen de 40.000 en 60.000 bestuurders door de rechtbank voorwaarden opgelegd krijgen voor de teruggave van hun rijbewijs. De rechter verplicht de bestuurder meestal om opnieuw een rijexamen af te leggen (theoretisch en/of praktisch) of om een psychologisch en/of medisch onderzoek te ondergaan.
De goedgekeurde hervorming geeft extra mogelijkheden aan de magistraten. Rechters kunnen nu ook eisen dat overtreders een opleiding volgen om hun rijbewijs terug te krijgen. Een deel van deze training vervangt het opnieuw afleggen van het rijexamen. In een interview met SudInfo zegt de minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo), dat deze opleiding de veroordeelde bestuurder zal confronteren met het problematische gedrag waarvoor hij of zij verantwoordelijk was, met name via getuigenissen van verkeersslachtoffers of familieleden. Dit is een krachtig instrument. Studies in andere landen hebben aangetoond dat zo’n opleiding het bewustzijn verhoogt en kan leiden tot een gedragsverandering. Voor de minister van Mobiliteit komt dit type opleiding op het juiste moment, want voor veel overtreders ligt het probleem in de eerste plaats bij het naleven van de regels van de wegcode.
250 tot 350 euro
Natuurlijk bestaat dit type opleiding al, maar tot nu toe was het niet verplicht. De hervorming vereist nu dat overtreders deelnemen aan een cursus van 20 uur die wordt georganiseerd door verkeersinstituut VIAS. Hoewel deze opleiding nu nog gratis is, wordt ze vanaf 2025 betalend. Reken op naar schatting 250 tot 350 euro. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat de overtreder de rechter kan vragen om de kosten van de opleiding af te trekken van de boete, die de overtreder doorgaans ook moet betalen. Maar het is aan de rechter om dit te beslissen.
Advertentie – lees hieronder verder
De basisopleiding bestaat uit twee sessies van vier uur met een tussentijd van een week. Het kan ook langer duren, afhankelijk van de ernst van de overtreding, dat moet de rechter beoordelen. De overige modaliteiten zijn nog niet vastgelegd, maar verwacht wordt dat de regering, die binnenkort in lopende zaken gaat, het dossier goedkeurt zodat de maatregel in januari 2025 van kracht wordt. Georges Gilkinet zei erg blij te zijn met deze stap voorwaarts, omdat hij gelooft dat zo’n opleiding het risico op recidive vermindert, een diepgaand effect kan hebben op de bestuurder en zo een blijvende verandering teweegbrengt.
Vooral jongeren?
Volgens VIAS worden deze opleidingen vooral gevolgd door mannen (77,7%) en jongeren. De leeftijdsgroep 20-29 jaar vertegenwoordigt 39% van de deelnemers, tegenover 29,3% 30-39-jarigen, 14,6% 40-49-jarigen, 10,7% 50-59-jarigen en 4,7% 60-69-jarigen. Het slaagpercentage (degenen die het einde van de cursus halen) is 85,3%, maar VIAS wijst erop dat veel mensen niet komen opdagen (19%) bij de eerste sessie. Dat het programma betalend wordt, zal zeker helpen om de aanwezigheid te verbeteren…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be