Scanauto’s zijn geautomatiseerde controlewagens die auto’s detecteren die hun parkeergeld niet betaald hebben en hiervoor boetes uitschrijven. Dit is uiteraard een handige oplossing voor steden, die veel meer overtredingen kunnen vaststellen dan met agenten te voet. Maar het systeem heeft ook zijn beperkingen en maakt veel fouten, zoals we al eerder vaststelden. De technologie maakt bijvoorbeeld geen onderscheid tussen een geparkeerde en een stilstaande auto, terwijl de scanauto soms overhaast werkt en boetes uitdeelt zonder geldige reden.
Nu komt een nieuw gebrek van deze scanauto’s aan de oppervlakte: ze slagen er niet in om een auto met verbrandingsmotor die parkeert aan een laadpunt voor een elektrische auto te identificeren en dus te beboeten. De scanauto’s kunnen het verschil niet zien tussen een elektrische auto die aan het opladen is en een auto die niet oplaadt (en dus gewoon geparkeerd staat). Resultaat: het systeem negeert die parkeerplek simpelweg.
Schaamteloos parkeren
Het is een vervelende situatie omdat veel automobilisten die niet in elektrische auto’s rijden schaamteloos parkeren op voorbehouden plaatsen voor elektrische auto’s. Omdat deze overtreding genegeerd wordt, komen de overtreders er ongestraft mee weg.
Advertentie – lees hieronder verder
Het probleem werd onlangs onder de aandacht gebracht van de Brusselse gemeenteraad. Schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Ecolo-Groen) is zich terdege bewust van het probleem, net als parking.brussels trouwens, dat twaalf gemeentes in het gewest onder zijn hoede heeft. “Het computerprogramma van de scanauto’s kan geen onderscheid maken tussen een auto die geparkeerd staat aan een laadpunt en een thermische of elektrische auto die niet aan het opladen is”, bevestigt Bart Dhondt.
Probleem oplossen?
Blijkbaar kan het probleem niet meteen verholpen worden. Er zijn maar twee oplossingen. Ofwel installeert de laadpaaluitbater een systeem dat een signaal naar de scanauto stuurt om aan te geven of de geparkeerde auto oplaadt of niet. Ofwel moeten alle bestaande laadlocaties in kaart gebracht worden.
Dat laatste is een titanenwerk, aangezien er op straat 1.250 laadpalen staan met 2.500 laadpunten en evenveel parkeerplaatsen die gereserveerd zijn voor elektrische auto’s. Het zal dus een hele tijd duren vooraleer de verschillende betrokkenen alle gegevens over de laadpunten hebben. Eerst moet iedereen rond de tafel gaan zitten.
Kunnen overtreders dan ongestraft hun gang blijven gaan? Zo’n vaart loopt het niet, want parking.brussels verhoogt het aantal patrouilles te voet, terwijl eigenaars van elektrische auto’s niet langer aarzelen om een klacht in te dienen. Het is belangrijk om te beseffen dat veel bestuurders van elektrische auto’s deze laadpunten echt nodig hebben. Het is sowieso moeilijker om in de stad op te laden en soms hebben de bestuurders nog maar enkele kilometers rijbereik over wanneer ze het laadpunt bereiken. Ze kunnen dus onmogelijk nog een ander laadpunt zoeken of het risico lopen zonder stroom te vallen. De strijd om de parkeerplaatsen tussen eigenaars van thermische en elektrische auto’s is duidelijk nog niet voorbij.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be