De elektrische auto wordt blijkbaar nog niet overal aanvaard, zelfs door de overheid. Een paradoxale situatie, want het is precies de overheid die de transitie doorduwt. Wat in de Henegouwse gemeente Boussu gebeurde is absurd, al kunnen we het standpunt van de gemeente deels begrijpen. Er is toch een zekere toegeeflijkheid vereist en het is nodig om constructief en oplossingsgericht te zijn tegenover een fenomeen dat de komende maanden en jaren zeker zal toenemen.
Een verpleegster uit Boussu heeft zich een jaar geleden een BMW iX3 aangeschaft, een auto die interessant was door de fiscaliteit en de (destijds) lagere gebruikskosten tegenover fossiele brandstof. Deze persoon woont sinds enkele maanden bij haar schoonvader, wegens werken aan haar huis. Haar verblijfplaats heeft echter geen oprit of private parkeerplaats. Om haar auto op te laden, moet ze dus noodgedwongen met een verlengkabel over het voetpad om de laadpoort van haar auto te bereiken. En natuurlijk was ze ervan overtuigd dat ze niets illegaals deed.
Illegaal
Het is nu eenmaal illegaal om een elektrische kabel over het voetpad te leggen om op te laden. De overheid noemt dit ‘wildladen’. Een strafbaar feit omdat de politie vindt dat de kabel een gevaar vormt voor voetgangers die hem niet zouden opmerken. De boete kan ook flink oplopen, van 50 tot zelfs 10.000 euro. De verpleegster in kwestie kreeg een brief van de gemeente om uit te leggen dat deze praktijk verboden is, met de dreiging van een fikse boete.
De wet is de wet. Toch is dit standpunt van de gemeente opmerkelijk. Ze toont zich helemaal niet constructief en oplossingsgericht. Aan de verpleegster werd uitgelegd dat ze haar auto wel mocht opladen, maar dan moest er een greppel gegraven worden in het voetpad om de kabel in te leggen en vervolgens weer af te sluiten. Dit is al even absurd.
Advertentie – lees hieronder verder
We kunnen ons moeilijk voorstellen dat de meeste bewoners het voetpad openleggen om kabels te laten passeren, die vervolgens blijven liggen in de goot. Dit zou trouwens ernstige veiligheidsproblemen veroorzaken bij regenweer. Bovendien wordt de plaatsing van een deftige kabelgoot niet eens aanvaard. Zot zijn doet geen zeer …
Het is heel ongelukkig dat de overheden de elektrische auto opdringen wegens de vervuiling en de CO2-uitstoot, maar dat ze tegelijk niet in staat blijken om een publiek laadnetwerk te ontplooien die naam waardig. Er bestaan nochtans oplossingen, zoals verlichtingspalen die ook dienstdoen als laadpaal of dakgoten met een laadkabel. Hoewel er een belangrijke rol te spelen is, wordt er geen initiatief genomen. Er is hier dus sprake van een echte paradox, veel kwade wil en wellicht ook onvermogen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be