De onderhandelingen voor de Arizona-coalitie zijn onlangs hervat onder impuls van Bart De Wever (N-VA), formateur van de nieuwe regering. Tot nu toe was de supernota van De Wever vooral gericht op de fiscale hervorming. Maar er staan ook andere punten in die erg belangrijk zijn voor de toekomstige regering, zoals de verkeersveiligheid.
We hadden het al eerder over de mogelijke invoering van het rijbewijs met punten, een systeem dat wordt gesteund door de NV-A, maar iets minder door de partners van MR en Les Engagés. Het valt nog te bezien of een akkoord kan bereikt worden over dit systeem, dat trouwens al in de meeste andere Europese landen toegepast wordt. Eén ding is zeker: het wordt steeds onwaarschijnlijker dat het rijbewijs met punten weer wordt uitgesteld.
Krachtige maatregelen
De volgende regering staat voor een grote uitdaging: tijdens de volgende regeerperiode zullen krachtige maatregelen voor de verkeersveiligheid nodig zijn om het aantal verkeersdoden terug te brengen tot nul in 2050. Een van de maatregelen die op tafel ligt, is het inzetten van ANPR-camera’s (Automatic Number Plate Recognition) om bestuurders te straffen die achter het stuur hun mobiele telefoon gebruiken.
Dit voorstel werd al besproken onder de vorige Vivaldi-coalitie in 2021, maar blokkeerde door onenigheid, vooral rond het respect voor de privacy. In de formatienota van Bart De Wever staat echter uitdrukkelijk: “De federale overheid verbindt zich ertoe om het ANPR-cameranetwerk proportioneel en efficiënt in te zetten, met een maximale bescherming van de privacy. Deze camera’s moeten bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden om wegpiraten en verkeerscriminelen te signaleren bij de politie, maar ook om het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur te controleren”, meldt een insider aan La Libre Belgique. Het is dus meer dan alleen een voornemen.
Advertentie – lees hieronder verder
Camera’s voor verkeersveiligheid
Het ANPR-cameranetwerk is niet nieuw voor België. Deze camera’s worden al op grote schaal ingezet op wegen en snelwegen. Ze dienen om nummerplaten van voertuigen te scannen voor verschillende doeleinden: controle op de toegang tot lage-emissiezones (LEZ), naleving van de technische controle en autoverzekering en misdaadbestrijding. Het gebruik ervan om automobilisten op te sporen die worden afgeleid door hun mobiele telefoons kan volgens sommigen de verkeersveiligheid verbeteren.
Volgens een onderzoek van VIAS in 2023, gebruikt één op de tien Belgische bestuurders elke maand zijn gsm tijdens het rijden. Dergelijk gedrag verdubbelt het risico op een ongeval. Vooral de situatie bij jonge bestuurders is zorgwekkend: 23% van de jongeren onder de 34 jaar geeft toe dat ze de voorbije maand minstens één keer gebeld hebben met hun gsm in de hand tijdens het rijden.
Privacy: een uitdaging
Hoewel er weinig twijfel bestaat dat ANPR-camera’s bij de verkeersveiligheid verbeteren, is er vooral kritiek op de bescherming van de privacy. Dit punt werd in 2021 aangekaart onder de regering Vivaldi en staat nu opnieuw in de schijnwerpers. De Open Vld verzette zich toen tegen het idee omdat de kwaliteit van de beelden die door ANPR-camera’s worden vastgelegd een disproportionele inbreuk op de privacy van automobilisten zou betekenen. Een mening die gedeeld werd door de Gegevensbeschermingsautoriteit en het Controleorgaan op de Politionele Informatie (COC).
Deze techniek wordt al gebruikt in andere landen, zoals Nederland en Australië, en is 95% doeltreffend. Om een stortvloed aan boetes te vermijden, moesten automobilisten hun gedrag aanpassen. Gezien de vastberadenheid van de regering om strenge maatregelen te nemen voor de verkeersveiligheid, moeten Belgische automobilisten binnenkort misschien ook hun (slechte) gewoontes veranderen…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be