Elk jaar is de autokeuring een cruciale stap voor veel Belgen die hun auto willen blijven gebruiken. Toch negeren steeds meer mensen deze verplichting, wat leidt tot een alarmerende toename van het aantal overtredingen wegens technische non-conformiteit. In 2023 werden meer dan 107.000 bestuurders beboet omdat hun voertuigen niet aan de technische eisen voldeden, ofwel een stijging van +14% ten opzichte van het voorgaande jaar. In 2019, het referentiejaar vóór de Covid-19-pandemie, was dit slechts 83.000. Het komt dus neer op een stijging van bijna +30% in vier jaar.
Natuurlijk zijn sommige overtreders “te goeder trouw”, maar toch in overtreding. Dit zijn vaak mensen waarvan het keuringsbewijs is verlopen en die geen herinnering hebben ontvangen (wat overigens niet verplicht is). Dit wijst op een gebrek aan opvolging van hun kant.
Oorzaken
Een verklaring voor deze toename van overtredingen is de impact van de economische crisis op Belgische huishoudens. De snel stijgende inflatie heeft de koopkracht verminderd, waardoor sommige automobilisten gedwongen worden om bepaalde uitgaven die niet als essentieel worden beschouwd, zoals de autokeuring, over te slaan. Hoewel dit misschien onschuldig lijkt, kan het ernstige gevolgen hebben. Het keuringsbewijs, dat verplicht is om te rijden, moet regelmatig worden vernieuwd. Bij vergeten of weigering riskeren bestuurders steeds vaker en zwaardere boetes.
Het ontlopen van boetes wordt bovendien steeds moeilijker door technologische vooruitgang en digitale uitrusting van de Belgische autoriteiten. Zo zijn veel politiewagens in België nu uitgerust met kentekenscanners die voertuigen in overtreding in real-time kunnen opsporen. Dit systeem maakt controles efficiënter en heeft bijgedragen aan het toegenomen aantal boetes. In 2023 kostte een eenvoudige niet-naleving van de autokeuring elke overtreder 58 euro, exclusief extra kosten door de vertraging.
Advertentie – lees hieronder verder
Naast de eerste boete moeten bestuurders ook opnieuw door de autokeuring om hun voertuig te mogen blijven gebruiken. De extra kosten variëren per regio en de duur van de vertraging, en kunnen in Brussel oplopen tot 56,1 euro. Deze opeenstapeling van kosten maakt nalatigheid bijzonder kostbaar voor automobilisten.
Bewustwording en systeemverandering?
Bestuurders moeten eraan herrinerd worden hoe belangrijk het respecteren van de autokeuring is, aangezien erkende keuringsbedrijven in België niet verplicht zijn om automobilisten te herinneren aan de vervaldatum van hun certificaat. Sommige bedrijven doen dit wel, maar dat is slechts informatief. De verantwoordelijkheid ligt dus bij de bestuurders, die de vervaldata dus zelf in de gaten moeten houden.
Om te voorkomen dat men het vergeet, kunnen automobilisten voorzorgsmaatregelen nemen, zoals het instellen van herinneringen of regelmatig de datums op hun documenten controleren. In een context waarin controles steeds frequenter voorkomen en de financiële gevolgen van een overtreding kostbaar zijn, is deze waakzaamheid essentieel.
Tekorten bij de autokeuring zijn een fenomeen dat het hele land treft. Wallonië registreerde in 2023 een stijging van +13% in overtredingen met betrekking tot de autokeuring, terwijl ook Vlaanderen en Brussel een significante toename zagen. Regelmatige controles zijn een pijler van verkeersveiligheid. Elke automobilist moet ervoor zorgen dat zijn voertuig aan de geldende normen voldoet, niet alleen om boetes te vermijden, maar ook om zijn eigen veiligheid en die van andere weggebruikers te garanderen. De autokeuring is dus veel meer dan een administratieve formaliteit: het is een essentiële preventieve maatregel om de risico’s op de Belgische wegen te verminderen. Maar misschien zouden de autoriteiten ook het systeem kunnen veranderen en systematisch een reeks herinneringen voor automobilisten kunnen invoeren. In het digitale tijdperk lijkt dat niet onoverkomelijk…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be