Het beheer van verkeersboetes in Wallonië, en breder in België, loopt al enkele jaren tegen een groot probleem aan: overbelaste rechtbanken. Terwijl de parketten kampen met een enorme hoeveelheid zaken, van misdaad tot verkeersovertredingen, blijven veel automobilisten ongestraft voor kleinere overtredingen. Dit is zorgwekkend, omdat het bijdraagt aan een groeiend gevoel van straffeloosheid onder automobilisten.
Om deze situatie aan te pakken, werd in juli 2022 een nationaal parket voor verkeersveiligheid opgericht. Dit parket centraliseert en verwerkt verkeersboetes, zodat lokale aanklagers zich kunnen focussen op ernstigere overtredingen. Ondanks deze inspanningen blijven echter nog steeds sommige overtredingen, vooral door buitenlanders, onder de radar van de Belgische justitie.
Nieuw systeem
In dit kader komt de nieuwe Waalse minister van Mobiliteit en Verkeersveiligheid, François Desquesnes (Les Engagés), nu al met een ontwerpdecreet dat verandering moet brengen. Geïnspireerd door het model dat sinds 2021 in Vlaanderen bestaat, wil het decreet strafrechtelijke boetes omzetten in administratieve sancties. Het doel is duidelijk: de gaten in het huidige gerechtelijke systeem dichten en ervoor zorgen dat elke overtreding bestraft wordt, ongeacht de woonplaats van de overtreder.
Overschakelen naar administratieve sancties biedt meerdere voordelen. Ten eerste ontlast het de rechtbanken door overtredingen sneller en efficiënter administratief af te handelen. Ten tweede verbetert het de inning van boetes, ook voor buitenlandse bestuurders die nu vaak ongestraft blijven. Volgens François Desquesnes, geïnterviewd door Sud Info, is het doel van dit nieuwe systeem niet om meer boetes uit te delen, maar om ervoor te zorgen dat elke boete daadwerkelijk wordt geïnd, zonder uitzonderingen.
Advertentie – lees hieronder verder
Sterker wettelijk kader
Het ontwerpdecreet, dat zich nog in de laatste voorbereidingsfase bevindt, wordt gezien als een praktische oplossing voor de huidige verkeersveiligheidsproblemen in Wallonië. Bij niet-betaling van een boete zou het nieuwe systeem een administratieve procedure mogelijk maken, inclusief de inzet van een gerechtsdeurwaarder om de verschuldigde bedragen te innen. Deze procedure zou niet alleen gelden voor Belgische bestuurders, maar ook voor buitenlanders, ongeacht of ze in België wonen of slechts op doorreis zijn.
Deze aanpak, die al in Vlaanderen wordt toegepast, heeft klinkende resultaten opgeleverd en inspireert de Waalse autoriteiten om dezelfde richting in te slaan. Minister François Desquesnes gelooft dat deze hervorming een einde zal maken aan de straffeloosheid: “Het gaat niet om meer repressie, maar om effectievere sancties”, aldus de minister.
Impact op buitenlandse bestuurders
Het nieuwe systeem kan ook een grote impact uitoefenen op buitenlandse bestuurders, die een aanzienlijk deel van de onbetaalde overtredingen veroorzaken. Volgens de Europese Commissie blijft bijna 40% van de boetes voor buitenlandse bestuurders onbetaald, wat leidt tot ongelijkheid tussen lokale en doorreizende bestuurders. Het nieuwe decreet wil dit aanpakken door de behandeling van overtredingen te harmoniseren, ongeacht waar de bestuurder vandaan komt.
Deze maatregel volgt de bredere trend in de Europese Unie, waar lidstaten steeds meer informatie uitwisselen om overtreders op te sporen. Bij niet-betaling van een boete kunnen de Waalse autoriteiten grensoverschrijdende stappen ondernemen om de boete te innen, dus ook als de overtreder zich in het buitenland bevindt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be