Tot nu toe lijkt de enige oplossing om individueel vervoer koolstofvrij te maken de snelle overstap naar batterij-elektrische auto’s. Natuurlijk heeft deze transitie momenteel enkel betrekking op de geïndustrialiseerde landen en de rijkste bevolkingsgroepen, omdat de elektrische auto een hele reeks beperkingen oplegt: het netwerk, de laadpalen en de … hoge aankoopprijs.
In deze context zal een groot deel van de wereldbevolking decennialang geen toegang hebben tot elektrische auto’s, wat impliceert dat veel landen waarschijnlijk ook alternatieve oplossingen zullen moeten vinden om hun doelstellingen voor de beperking van broeikasgassen te halen.
Noodzakelijke ideeën
Het zal daarom nodig zijn om inventiviteit te tonen om dit toekomstbeeld te realiseren. Media Ars Technica toonde al een goede start op dit vlak in een verslag van het werk van een team van Australische wetenschappers van de Universiteit van New South Wales (UNSW), in Sydney. Hun idee is nog niet zo gek: zich bewust van de tegenwind die dieselmotoren momenteel krijgen, hebben onderzoekers gewerkt aan de ombouw van deze krachtbronnen, zodat ze geen diesel meer verbranden, maar waterstof.
Concreet gebruikte het team van professor Shawn Kook een dubbel direct injectiesysteem voor twee brandstoffen. Het persbericht zelf verwijst naar een “waterstof-diesel dual-fuel direct injectiesysteem”. In een conventionele dieselmotor veroorzaken de brandstofinjectie en de druk de ontsteking. Aanvankelijk was het idee om diesel te vervangen door waterstof, maar deze aanpak zorgde al snel voor een ernstig vervuilingsprobleem door een te hoge stikstofoxideproductie. De oplossing ligt dus in een injectie van waterstof naast de injectie van diesel. Het geheim schuilt in de fijne afregeling van de injectie van de twee brandstoffen, wat het mogelijk maakt om een veel completere en schonere verbranding te bereiken.
Advertentie – lees hieronder verder
90% minder CO2
Zoals aangehaald zijn de eerste resultaten zeer bemoedigend, omdat dit proces de CO2-uitstoot met 86% zou verminderen en tegelijkertijd de productie van stikstofoxiden op een veel lager niveau zou houden dan bij de huidige dieselmotoren dankzij een gestratificeerd mengsel van waterstof (veel zuurstof en dus met weinig brandstof). De mechanische efficiëntie zou 26% hoger liggen, wat zeer bemoedigend is! Ter herinnering: de efficiëntie van een dieselmotor bedraagt ongeveer 40%.
Het goede nieuws is dat deze technologie ook achteraf kan worden ingebouwd in de meeste huidige dieselmotoren, vooral de grotere krachtbronnen die worden gebruikt door vrachtwagens, landbouw- of bouwmachines of treinen. Aan de andere kant zal het nodig zijn om deze technologie te perfectioneren, zodat ze ook in personenauto’s kan worden gemonteerd, maar niets lijkt in dit stadium onmogelijk.
Om dit alles effectief te laten werken, is het natuurlijk nodig om massaal groene waterstof te produceren, die voortkomt uit groene energie. Het gebruik van waterstof uit aardgas heeft natuurlijk geen zin. Maar dat is in ieder geval het bewijs dat er met een beetje fantasie en vastberadenheid nog steeds een manier bestaat om heel mooie dingen te doen met verbrandingsmotoren en zonder dat het schadelijk is voor de planeet.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be