De Franse hoofdstad heeft opnieuw een belangrijke stap gezet in haar strijd tegen vervuiling (en auto’s) door dieselverkoop in tal van tankstations te verbieden. Dit sterke signaal zou wel eens een inspiratie kunnen worden voor andere Europese steden. Volgt straks ook Brussel?
Diesel
Brussel wil het verbod op Euro 5-dieselmotoren uitstellen tot 2027, hoewel dit eerst gepland was in 2025. Deze beslissing roept vragen op, aangezien deze voertuigen volgens de statistieken 20% van het verkeer en 40% van de stikstofoxide-uitstoot vertegenwoordigen. Dit zou de gezondheid van de Brusselaars in gevaar brengen. Maar in welke mate?
Wat al een tijdje in de lucht hing, wordt nu ook concreet: het verbod op Euro 5-diesels in Brussel start toch niet op 1 januari 2025. Het is uitgesteld tot 2027. Automobilisten die afscheid moeten nemen van hun oude auto, krijgen dus twee jaar uitstel. Dat maakt de situatie draaglijker en vermindert de spanningen op de tweedehandsmarkt.
Steeds meer eigenaars van dieselmodellen ondervinden problemen met hun AdBlue-vervuilingssysteem. Sommige merken zijn bijzonder getroffen en boos door het gebrek aan klantenondersteuning. Test-Aankoop overweegt zelfs een collectieve actie, zoals bij het Dieselgate-schandaal.
China mag dan wel een krak zijn in elektrische auto’s, het land zou ook een héél andere invloed kunnen uitoefenen op de energiebronnen die momenteel nog volop in gebruik zijn. De grootmacht kan het einde van diesel voor weggebruik bespoedigen. Dit is hoe.
De afgelopen jaren is diesel in ongenade gevallen omdat het als vies en vervuilend wordt beschouwd. Dit is niet helemaal terecht, want oliefabrikanten produceren nu ook HVO100-diesel, een 100% hernieuwbare brandstof die de CO2-uitstoot en vervuilende stoffen aanzienlijk vermindert. Het is al beschikbaar in Duitsland, Spanje en Scandinavische landen. Maar hoe zit het met België?
Hoewel de Dieselgate-affaire al enige tijd geleden plaatsvond, is deze nog steeds niet afgesloten. In een Europees land heeft de rechtbank de autofabrikant net veroordeeld… die nu meer dan 1.000 euro moeten betalen per klant die is opgelicht. Een operatie die Volkswagen miljoenen euro’s gaat kosten.
Kan de dieselmotor een comeback maken? Die vraag dringt zich op gezien de verrassende vooruitgang die een Chinese ontwikkelaar heeft geboekt door het thermisch rendement te verhogen tot 53%. Dat is een record.
Is dit de comeback van de dieselmotor? De vraag rijst, want in de loop van januari overtrof de verkoop van dieselauto’s in Europa die van elektrische auto’s. Een verrassende ommekeer?
Sinds enkele jaren wordt er druk uitgeoefend om de aankoop van dieselauto’s te ontmoedigen hoewel ze nog steeds hun voordelen hebben. Moet je er nog een kopen of moet je passen?
Onlangs is een nieuwe test ingevoerd bij de technische controle om de effectiviteit van de roetfilters van dieselauto’s te verifiëren. Het probleem is dat veel auto’s hierbij werden afgekeurd. Wallonië en Brussel willen daarom oplossingen bieden.
Terwijl dieselmotoren alom worden afgewezen door politici en, via een domino-effect, door de markt, is er voor bepaalde merken geen sprake van om de spontane verbrandingsmotor te verlaten. Renault bewijst dit door een historische overeenkomst te sluiten die deze technologie ook een toekomst na 2025 belooft.
Een groep onderzoekers heeft een dieselmotor aangepast om op waterstof te draaien. Het resultaat: de CO2-uitstoot is met 86% gedaald en de uitstoot van stikstofoxiden is bijna tot nul herleid. Wordt hiermee de verbrandingsmotor in ere hersteld?
De prijs van diesel bereikt het laagste niveau sinds de crisis in Oekraïne. Maar hoelang zal dit blijven duren? Voorzichtigheid is geboden in de huidige onstabiele geopolitieke en economische context.
Door de strengere uitstootmetingen die onlangs werden ingevoerd raken vele Euro 5a dieselwagens plots niet meer door de technische keuring in Vlaanderen. Een ramp voor de eigenaars? Niet noodzakelijk, want in de Waalse keuringscentra passeren die verketterde diesels nog steeds moeiteloos. Hoe kan dat?