Op het gebied van energie volgt het slechte nieuws elkaar in ijltempo op: naast de gasprijzen die recordhoogtes bereiken, stijgt ook de prijs van de brandstof aan de pomp al enkele weken fors, vooral ten gevolge van de oorlog in Oekraïne en het post-Covid economisch herstel. De spanningen op de markten blijven groot, tot het punt dat de liter benzine deze dinsdag 17 mei voor het eerst in zijn geschiedenis de kaap van 2 euro per liter overschreed.
Nochtans had de regering al maatregelen genomen met het forfaitair verlagen van de accijnzen (-17,5 cent). Maar op de internationale markten zijn de prijzen nu te volatiel en de schommelingen van het vat aardolie zeer heftig. Het zou natuurlijk leuk zijn dat de overheid meer kon doen (aangezien de btw-inkomsten hoger zijn in de berekening van de prijs per liter), maar zij heeft niet de mogelijkheid. Enerzijds omdat de overheidsfinanciën dat niet toelaten, maar ook omdat zolang het maximale accijnsniveau op Europees niveau niet is bereikt (nog 9,5 cent op dit moment), het systeem van de omgekeerde cliquet niet mag geactiveerd worden.
Kan de situatie nog erger worden?
Consumenten en automobilisten vragen zich dan ook af wat de toekomst zal brengen. En ze hebben gelijk, want de situatie kan de komende weken nog verder verslechteren. Het mogelijke Europese embargo op Russische olie zou de prijzen opnieuw kunnen opdrijven, omdat het dan noodzakelijk zou zijn om onze olie elders te halen, wat nieuwe concurrentie zou creëren. Daarnaast geven sommige landen die economisch kwetsbaarder zijn (o.a. Sri Lanka) aan dat ze al een olietekort hebben, wat de toestand waarschijnlijk niet zal kalmeren.
Volgens Damien Ernst, professor aan de ULiège en energiespecialist, is het noodzakelijk om vooral de koers van diesel te observeren die wellicht verder zal stijgen. In een interview met La Dernière Heure zegt de specialist dat hij vreest dat een liter diesel tegen het einde van de zomer richting 3 euro zal gaan. Echt? Maar wat zijn dan de (nieuwe) redenen voor zo’n stijging (+50%)?
Advertentie – lees hieronder verder
Damien Ernst geeft aan dat dit veroorzaakt kan worden door een verminderde raffinagecapaciteit als er een embargo zou komen op Russische olie. Want Rusland levert 30% van onze ruwe diesel. Volgens Ernst is het raffineren van diesel echter een lang proces dat vervolgens kan leiden tot tekorten en verstoringen van de bevoorrading. Momenteel hebben de Verenigde Staten hun productie van schalieolie die ze naar Europa vervoeren verhoogd, maar het probleem is dat de productie van diesel veel gecompliceerder is met deze ruwe brandstof.
Voor alle brandstoffen?
Damien Ernst is gekend dat hij geen blad voor de mond neemt in de pers. Volgens hem zou de realiteit van diesel aan 3 euro per liter er sneller kunnen aankomen dan verwacht. En vervolgens zou dit effect zich doorzetten naar benzine. Om de risico’s te verminderen, zou men moeten begrijpen dat we ons echt minder moeten gaan verplaatsen. Alleen deze houding zou kunnen leiden tot een nieuw evenwicht tussen vraag en aanbod. Anders zijn prijsverhogingen gegarandeerd, misschien zelfs tot 4 euro voegt de professor er nog aan toe aan… Als deze voorspelling klopt, kan de volgende autovakantie dus ineens véél duurder uitvallen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be