Het Indiase concern Apollo (eigenaar van bandenmerk Vredestein) liet onlangs een onderzoek uitvoeren naar de gewoontes van automobilisten op het vlak van banden. Vaak wordt vergeten hoe belangrijk banden zijn voor de veiligheid. Maar we hebben blijkbaar weinig interesse in deze zwarte, vieze en dure rubbers.
Dat is een grote vergissing, want banden vormen tijdens het rijden het enige contact tussen het wegdek en de auto. Ze zijn verantwoordelijk voor 50% van de wegligging, de andere helft wordt verzekerd door de ophanging.
Bandendruk en -staat
Als het over banden gaat, wordt vaak aan de bandendruk gedacht. Die is uiteraard essentieel voor de wegligging en het brandstofverbruik, maar ook voor de bandenslijtage. Wat automobilisten weleens vergeten, is dat de bandenslijtage ook gecontroleerd moet worden. In België zegt 86% van de ondervraagden dat ze de staat van hun banden controleren en nakijken of ze niet beschadigd zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Slechts de helft van de Belgen doet deze controle maandelijks (21%) of driemaandelijks (22%). En 15% van de automobilisten doet het maar één keer per jaar, waarschijnlijk voor ze op vakantie gaan. Dat is te weinig. Maar het echte probleem zit in het grote deel automobilisten die hun banden nooit controleert. Dat gaat om 12% van de automobilisten.
1,6 mm en andere indicatoren
Ter herinnering: de huidige regelgeving vereist een profieldiepte van 1,6 mm, wat eigenlijk vrij beperkt is gezien het intense regenweer dat we steeds vaker meemaken. Onder deze grenswaarde zijn de grip en de waterafvoer van de band duidelijk onvoldoende. Om de profieldiepte te controleren, ga je met je vinger langs een van de centrale groeven van de band en controleer je of de indicator niet op hetzelfde niveau komt als het loopvlak, want dan is het tijd om de band te vervangen.
Voor winterbanden wordt een profieldiepte van minstens 4 mm als voldoende beschouwd. Onder deze grens bieden de banden geen goede grip meer op de sneeuw. Dit is vaak direct op het loopvlak te zien, waar een sneeuwvlokje zichtbaar is zolang de band in goede staat is. Als dit afgesleten is, is het nodig om de banden te vervangen. Tot slot moet je je niet alleen concentreren op het midden van de band. Slijtage gebeurt ook asymmetrisch, waarbij de zijwanden meer verslijten dan het midden. Dit komt door een slechte geometrie (bijvoorbeeld na contact met een stoeprand). In dit geval moet niet alleen de band vervangen worden, maar moeten ook de ophanging opnieuw uitgelijnd worden. Dit kan voor 50 tot 100 euro bij elke bandenverkoper.
De juiste druk
Uit de Apollo-enquête blijkt ook dat de Belgen hun banden vrij goed op spanning houden: 42% van de ondervraagden controleert de spanning maandelijks, zoals aanbevolen. En het wordt nog beter: 7% van de automobilisten doet het wekelijks en 7% elke twee weken. 30% van de bestuurders doet het elk kwartaal en slechts 4% doet het nooit. Wanneer heb jij voor het laatst de staat en spanning van je banden gecontroleerd?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be