Banden zijn essentiële elementen van een auto, want zonder die rubbers is de wagen niet in staat om te rijden. Ze staan ook in voor 50% van het weggedrag. Het is geen geheim dat banden ook erg duur zijn, vooral omdat de constructeurs de ongelukkige neiging hebben om de diameter van de wielen te vergroten en dus grotere banden te gebruiken die noodzakelijkerwijs ook duurder zijn. En ook hier zal het gewicht van de elektrische auto niet helpen om de rekening te verlichten.
De slijtage van een band is zeer variabel. Ze is afhankelijk van de auto en het gewicht, maar ook van de kwaliteit van het rubber of de rijstijl van de automobilist. Over het algemeen wordt aangenomen dat de levensduur van een band ongeveer 40.000 km is. Het kan meer zijn, maar ook veel minder als we geen voorzorgsmaatregelen nemen.
1. Kies goede banden
Zoals met veel dingen, zal de levensduur van een band afhangen van zijn intrinsieke kwaliteiten. Grote merken kunnen soms duurder lijken, maar op de lange termijn zal dit eigenlijk helemaal niet het geval zijn. Premiummerken worden niet alleen erkend voor hun comfort- of rijeigenschappen, maar ook voor de levensduur van hun producten, omdat ook ‘klantentevredenheid’ tot hun kernwaarden behoort.
Naast premiummerken als Continental, Michelin, Goodyear of Pirelli, zijn er de zogenaamde ‘kwaliteitsmerken’ die vaak behoren tot deze grote fabrikanten (Uniroyal voor Continental, Kleber voor Michelin, Fulda en Debica voor Goodyear of Metzeler voor Pirelli) en eveneens een uitstekende verhouding prijs/prijs/levensduur bieden. Vergeet echter de producten met bodemprijzen. Ze zullen het niet lang volhouden, terwijl hun prestaties vrij slecht zullen zijn met alle risico’s van dien.
Advertentie – lees hieronder verder
2. Onderhoud je banden
Moeten banden onderhouden worden? Jazeker! Ze moeten op de juiste druk worden gehouden. Houd er rekening mee dat een band tot 100 g/maand kan verliezen (via het ventiel dat niet altijd 100% luchtdicht is). Houd er rekening mee dat een band met te hoge of te lage druk abnormale slijtage oploopt. Controleer dus regelmatig deze druk. En vertrouw vooral niet op de druksensoren in moderne auto’s, want de meesten gebruiken het ESP om een anomalie te detecteren. Dus wanneer je wordt gewaarschuwd, is het al te laat!
Om je banden optimaal te onderhouden, controleert je best ook regelmatig de algemene staat van je auto. Let bijvoorbeeld op de geometrie. Trekt de auto naar links of rechts? De ophanging kan een stoep hebben geraakt en moet opnieuw worden afgesteld. Die interventie is snel en niet duur en in ieder geval goedkoper dan het vervangen van twee banden. Denk er ook aan om je voertuig niet onnodig te overbelasten. Ook dat versnelt de bandenslijtage.
3. Pas je rijstijl aan
Uiteraard zal een nerveuze rijstijl met heftige sprints of zwaar remmen de slijtage van de banden alleen maar versnellen. Probeer daarom soepel en regelmatig te rijden. Je verliest zo geen tijd en je spaart meteen je rubbers. Vermijd verder hoge snelheden die de banden letterlijk vernietigen. Houd er rekening mee dat de slijtage van een band bij een normale snelheid van 60 km/u, driemaal sneller gaat bij 120 km/u en zelfs vijfmaal sneller bij 160 km/u. Let eveneens op het raken van stoepranden tijdens het parkeren, omdat zo de flank van de band beschadigd kan worden en de band dan vervangen moet worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be