Van coverbanden hebben we allemaal weleens gehoord. Deze techniek werd vaak gebruikt in de autosector tijdens de jaren ’70 en ’80. Vandaag is deze methode zeldzamer, behalve bij vrachtwagens of landbouwvoertuigen die ze nog vaak toepassen. Door de hoge inflatie op dit moment en de exploderende autokosten lijken de coverbanden een nieuwe commerciële kans te krijgen.
Bepaalde merken van coverbanden hebben de neiging om deze producten te verkopen onder het label ‘gerecycleerde band’. Het gaat inderdaad om een vorm van hergebruik waarbij de structuur van de band dezelfde blijft. In de praktijk wordt het loopvlak afgeschaafd en dan vervangen door een nieuw loopvlak via vulkanisatie. Het versleten deel van de band wordt dus hersteld door het materiaaloppervlak te vernieuwen.
Gevaarlijke banden
Hoe goed zijn deze banden? Er bestaan weinig studies over, maar eentje verscheen onlangs en kan weleens stof doen opwaaien. De studie werd namelijk uitgevoerd door Touring Club Suisse (TCS), een zeer ernstige Zwitserse automobielclub die een reputatie heeft voor degelijke testen. Voor deze studie koos TCS het meest actieve merk van coverbanden, King Meiler. Deze banden zijn trouwens online beschikbaar en dus zeer gemakkelijk aan te schaffen.
TCS voerde klassieke testen uit, zoals bij om het even welke band. De organisatie benadrukt het povere veiligheidsniveau van deze coverbanden, vooral op natte of besneeuwde wegen. Uit de test blijkt dat “de remafstand van een King Meiler bij een noodstop aan 80 km/u in vergelijking met de best presterende band drie zebrapaden langer is”. Het mag duidelijk zijn: de remprestaties zijn erg slecht en verlengen de remafstand aanzienlijk. Dat kan tot gevaarlijke situaties op de weg leiden. TCS geeft bovendien aan dat de King Meiler een grotere kans op aquaplaning vertoont. Nog erger: zelfs op een droog wegdek is het weggedrag onnauwkeurig en dus onvoorspelbaar, wat dan weer gevolgen kan hebben bij een noodmanoeuvre.
Advertentie – lees hieronder verder
Waarom?
Uiteraard geeft TCS een woordje uitleg bij de resultaten en vooral de oorzaken, want je kunt je afvragen waarom een band met een nieuw loopvlak in zulke situaties terechtkomt. Dat is te wijten aan de kwaliteit van de karkassen, die volgens TCS sterk verschilt van merk tot merk. Het loopvlak mag dan hetzelfde zijn, door verschillende basissen te gebruiken, gaan de banden zich helemaal anders gedragen. Uiteindelijk krijg je vier banden met een zeer diverse oorsprong.
Bovendien wordt de kwaliteit van het (nochtans nieuwe) loopvlak met de vinger gewezen. TCS stelt zich vragen bij de kwaliteit, bij het onderzoek dat voorafging aan het ontwerp en bij het rubbermengsel dat logischerwijze niet zo goed onderzocht of ontwikkeld is als bij de klassieke bandenfabrikanten.
TCS vindt deze banden dan ook niet aan te raden, aangezien dit rubber een belangrijk onderdeel vormt van de verkeersveiligheid. De banden zijn het eerste contact met het wegdek. Het is namelijk zo dat 50 procent van het weggedrag van de auto afhankelijk is van de banden en de overige 50 procent van de ophanging. Bespaar hier dus niet op. Het gaat om het leven van jezelf, je passagiers en de andere weggebruikers in de buurt van jouw auto.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be