Sinds 2021 heeft Frankrijk de “bergwet” ingevoerd. Die verplicht de automobilist om de wagen uit te rusten met M+S winterbanden, vierseizoenenbanden, sokken of kettingen en dat van 1 november tot 31 maart. Deze regel is van toepassing in 48 departementen waar een groter risico op sneeuwval is en waar ook grotere hoogteverschillen zijn.
De meeste automobilisten uit deze regio waren er als de kippen bij om winterbanden te laten monteren. Dat merk je aan de wachtrijen in de bandencentra, waar dit jaar geen tekorten zijn omdat automobilisten hun winterbanden ruim op tijd hebben besteld, en dat ondanks een prijsstijging van 20% door de inflatie. Uiteraard geldt deze wet die vanaf 1 november ingaat ook voor buitenlandse bezoekers van deze departementen, dus ook voor Belgen die op vakantie vertrekken.
Geen boete
Toch lijkt de bergwet tot nu toe niet al te beperkend, want volgens de gespecialiseerde website caradisiac.com is er tot nu toe geen toepassingsbesluit ondertekend. Dat brengt de politie in een lastig parket, want hoewel de verplichting bestaat, kan dit gebrek technisch gezien niet worden bekeurd. Kortom, geen boetes voor overtreders zonder winteruitrusting.
We zullen echter moeten afwachten of deze situatie blijft voortbestaan, want het is best mogelijk is dat de toepassingsbesluiten dit najaar of uiterlijk deze winter zullen worden goedgekeurd. Vanaf dan kunnen de autoriteiten forfaitaire boetes van 135 euro opleggen en het voertuig immobiliseren zolang de weg niet vrij is (d.w.z. zolang er sneeuw of ijs op ligt).
Advertentie – lees hieronder verder
Op bepaalde trajecten, zoals bergpassen, is er echter een specifiek bord dat – los van de bergwet – het gebruik van een winteruitrusting verplicht. Je herkent de verplichting aan het blauw omcirkelde bord van een band met ketting. Dergelijke situaties kan je maar beter vermijden want bijvoorbeeld het departement Vogezen, dat bij Belgen zeer populair is gedurende winterweekends, heeft al aangegeven dat het vanaf deze winter van 2022 een nultolerantie zal hanteren.
Weet ook dat vanaf 2024 enkel nog banden met het 3PMSF-certificaat (3 sneeuwvlokken op een bergtop) goedgekeurd zijn. Dat is logisch, want M+S-banden voldoen slechts aan een totaal achterhaalde Europese wetgeving. Deze laatste vergt slechts een zichtbaar lamellenprofiel in het loopvlak van de band. Dergelijke banden garanderen slechts een minimaal prestatieniveau bij winterse rijomstandigheden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be