Het is vaak hetzelfde verhaal: bij auto’s is de bandenslijtage nooit uniform, wat betekent dat de ene set banden sneller slijt dan de andere. In deze context is de consument verplicht om deze meer versleten set banden te vervangen en, uiteraard om budgettaire redenen, zal de vervanging alleen betrekking hebben op deze twee banden en niet op de banden die het nog kunnen uithouden.
Maar als je eenmaal bij de specialist bent geweest, rijst de vraag waar je de nieuwe uitrusting moet monteren? Vooraan of achteraan? Hangt het af van de technische kenmerken van de auto, met andere woorden of hij voor- of achterwielaandrijving heeft? Eigenlijk helemaal niet. Er is slechts één regel: nieuwe banden moeten altijd aan de achterkant worden gemonteerd.
Stabiliteit eerst
De belangrijkste reden waarom nieuwe banden aan de achterkant moeten worden gemonteerd heeft te maken met stabiliteit. Dit geldt ongeacht of de auto voor- of achterwielaandrijving heeft. Zo worden banden die vroeger aan de achterkant zaten nu aan de voorkant gemonteerd.
Theoretisch is de bandenset die het snelst slijt diegene die verbonden is met de aandrijfas, wat logisch is, aangezien deze aan de zwaardere trekkrachten wordt blootgesteld. Maar ook de krachten die worden uitgeoefend bij het veranderen van richting mogen niet over het hoofd worden gezien, want die zijn ook de oorzaak van bandenslijtage. Daarom worden de banden van trekkers dubbel belast (aandrijfas + richtingsverandering).
Advertentie – lees hieronder verder
Waarom?
Het is uiteraard aan uw specialist om u te adviseren nieuwe banden achter te monteren, ook al lijkt dit voor u minder logisch. Want vaak wordt andersom gedacht: als je bijvoorbeeld bij een auto met voorwielaandrijving de banden aan de voorkant monteert, denk je dat je de volgende keer alle vier de banden vervangt, omdat de achterbanden nog net zo lang meegaan als de (nieuwe) voorbanden. U kunt zich ook voorstellen dat de weerstand tegen aquaplaning wordt verhoogd door ze aan de voorzijde te monteren, en bovendien op de stuuras.
Dit is eigenlijk een vergissing. Door de beste banden aan de achterzijde te monteren, wordt de stabiliteit van het voertuig verbeterd met een achteras die beter aan de weg is bevestigd en niet gaat slingeren, of u nu met een voor- of achterwielaandrijver rijdt. Natuurlijk is de weerstand tegen aquaplaning beter, maar daar staat tegenover dat het remmen en de wegligging op nat wegdek onzekerder zijn en het voertuig instabieler bij het veranderen van richting.
Bij de vervanging van een enkele set banden moet dus altijd worden gestreefd naar een perfecte grip van het achterwiel, omdat dit het voertuig beschermt tegen ernstige ongevallen door slingeren. Bovendien is het bij moderne auto’s (en zelfs bij de meeste voertuigen) altijd gemakkelijker om een baanafwijking van de voorwielen (onderstuur in het algemeen) te corrigeren. Het tegendeel is veel minder waar, vooral voor bestuurders die niet gewend of slecht voorbereid zijn op extreme situaties. Goed om weten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be