Het eerste winteroffensief is al voelbaar en voor de komende twee weken worden temperaturen onder het vriespunt voorspeld. In de dagen die volgen, gaat het waarschijnlijk zelfs (serieus) sneeuwen. Voorzichtigheid is dus geboden, maar daar hoort natuurlijk de juiste uitrusting bij, met winterbanden op kom (of op zijn minst vierseizoenenbanden).
Wie nog niet de nodige voorzorgsmaatregelen heeft genomen, riskeert in de problemen te komen. Bandenmontagestations hebben het immers bijzonder druk. Wat meer is: de prijs van winterbanden is met 20% gestegen (aanzienlijk hoger dan de algemene inflatie, die het afgelopen jaar gemiddeld 11 à 12% bedroeg).
Professionals constateren dat veel consumenten geen winterbanden meer willen kopen. Niet alleen omwille van de crisis, maar ook omdat de tarieven de afgelopen maanden de hoogte in gschoten zijn. Volgens bandenfabrikanten hebben deze prijsstijgingen te maken met de toename van de grondstofprijzen (met name olie, zowel in het rubbermengsel als in het productieproces, aangezien de banden worden gevulkaniseerd).
Zijn vierseizoensbanden de oplossing?
Steeds meer automobilisten kiezen voor vierseizoenenbanden omdat ze ervan uitgaan dat het een goedkopere oplossing betreft. Dit is niet noodzakelijk waar. Een vierseizoenenband is zelfs duurder in aanschaf dan een winterband en de levensduur korter. Het gaat vooral om een ‘gemakkelijke’ oplossing (er moet immers niet gewisseld worden), maar dan alleen voor bestuurders die niet (veel) meer dan 10.000 km per jaar rijden.
Advertentie – lees hieronder verder
Wat je niet mag vergeten, is dat een vierseizoenenband nooit de prestaties (remmen, wegligging, enz.) van een zomerband in de zomer en die van een winterband in de winter evenaart. Veiligheid is in onze ogen onbetaalbaar, en laat ons het risico op boetes in sommige landen voor het niet gebruiken van winterbanden in winterse omstandigheden niet vergeten (Frankrijk, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, enz.).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be