Laat het duidelijk zijn: we zitten in een klimaatcrisis en als we niet dringend maatregelen nemen om de opwarming van de aarde te beperken, komen we in de nabije toekomst met zijn allen in ernstige problemen. Vandaar het belang van het Europese Klimaatplan dat tegen 2050 een CO2-neutrale toestand in onze regio wil bekomen. Een belangrijk onderdeel daarbij is de overgang naar elektrisch rijden, die de Europese overheid wil bespoedigen door vanaf 2035 nog enkel de verkoop van volledig elektrische auto’s toe te laten.
Die overgang naar elektrisch rijden wordt nu al in Europa ingezet en zal de komende jaren nog een fikse boost kennen wanneer ook de bedrijfswagens nog enkel volledig afschrijfbaar zullen zijn als ze een 100% elektrische aandrijving hebben.
Europa is geen ‘klimaateiland’
Mooi, maar hoe staat het intussen in de rest van de wereld? Want Europa mag zich dan wel als de beste leerling van de klas op klimaatvlak willen profileren, we zijn natuurlijk ook geen ‘klimaateiland’, dat niet beïnvloed wordt door de uitstoot die de overige werelddelen blijven produceren.
Interessant hierbij is een nieuwe studie van marktonderzoeksbureau Jato Dynamics dat de verkoopcijfers van nieuwe elektrische wagens in het derde kwartaal van 2022 vergelijkt. En die brengt niet onverwacht zéér grote verschillen aan het licht wat de doorbraak van EV’s in de verschillende continenten en landen betreft.
Advertentie – lees hieronder verder
In sommige contreien lijkt de elektrische transitie al stevig ingezet, terwijl ze elders nog vrijwel onbestaande is. Uit de data Jato Dynamics leren we dat vooral in China al veel EV’S worden gekocht, met een aandeel 19,2 procent in de totale verkoop van nieuwe wagens. Ook Europa (11,5 %) en Japan (11,3 %) doen het niet slecht.
Grootste afzetmarkten blijven achter
Maar tegelijk zien we hoever de rest van de wereld achterophinkt. Met bijvoorbeeld een penetratie van slechts 5,2 procent in de Verenigde Staten, terwijl dit toch het land van Tesla is, het merk dat de hele elektrificatie mee op gang heeft getrokken. Elders is het nog veel dramatischer gesteld en is het duidelijk dat men daar nog helemaal niet bezig is met de elektrificatie. Noteer hierbij dat de ontwikkelingslanden wel goed zijn voor ongeveer een vijfde van de wereldwijde verkoop van nieuwe auto’s.
Zo bedraagt het aandeel nieuwe elektrische auto’s slechts 1,5 procent in het Midden-Oosten, 1,3 procent in India, 1,1 procent in Zuid-Oost Azië, 0,45 procent in Zuid-Amerika en 0,15 procent in Afrika. Even opmerkelijk is de schamele 0,04 procent in Rusland… Kortom, er is nog héél veel werk aan de winkel om wereldwijd het hele wagenpark aan de stekker te krijgen. Daarbij kan je natuurlijk meteen de vraag stellen of onze ijver op dit vlak wel enig nut heeft of het gewoon dweilen met de kraan open is…
Ook grote verschillen in Europa
In Europa is er reeds een grotere penetratie van elektrische modellen (11,5%), maar ook hier zijn er grotere verschillen te merken tussen de landen onderling. Volgens Jato nemen vooral de landen met ‘stabielere economieën’ in Noord-Europa een voorsprong met een gemiddeld EV-aandeel van 15 procent en blijft de vraag daar ook sterk groeien. Noorwegen spant daarbij de kroon met 77 procent van de nieuw verkochte auto’s in september 2022. In België groeide het aandeel elektrische wagens van 7,60 naar 10,03 procent in het derde kwartaal van 2022.
In de Mediterrane landen, Centraal-Europa en de Baltische staten bedraagt het marktaandeel van de EV’s daarentegen slechts 3,8 procent. Dat komt vooral omdat in die zones de koopkracht veel lager is, de infrastructuur minder ontwikkeld is en er amper overheidsstimulansen zijn
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be