Volgens overheid is elektrisch rijden nog steeds goedkoper: bedrog!

Sinds 1 april 2022 moeten de tankstations van de regering een prijsvergelijking voor de verschillende types brandstoffen afficheren. Maar die gegevens zijn intussen achterhaald en geven nog steeds aan dat elektrisch rijden de helft goedkoper is dan rijden op fossiele brandstoffen. Dat noemt de brandstoffenfederatie BRAFCO regelrecht consumentenbedrog. Terecht?

Gepubliceerd op 17 oktober 2022
Leestijd : 3 min

Deel

De Belgische overheid wil nieuwe vormen van ecologisch rijden promoten in het kader van de energietransitie, in de eerste plaats elektrisch rijden. In dat concept moeten tankstations met minstens drie brandstofsoorten sinds 1 april 2022 voldoen aan de Europese verplichting om voor zes brandstoffen een prijsvergelijking per 100 km zichtbaar te afficheren. Naast benzine en diesel is dat dus ook CNG, LPG, waterstof en elektriciteit, ook al hebben de stations nog geen laadpalen staan.

Geen actuele tarieven

Op zich is dat een prachtig idee om een totale prijstransparantie op te markt te creëren, zodat de consument een klare kijk heeft op welke brandstof in de realiteit echt het voordeligst is voor hem. Alleen hanteert de FOD Economie daarvoor geen actuele brandstofprijzen, maar de tarieven van het vorige kwartaal. En dat levert natuurlijk in het huidige klimaat van sterk fluctuerende prijzen een totaal vertekend beeld op van de onderlinge verhoudingen van de brandstofprijzen.

Volgens de prijsaanduiding op basis van de gegevens van de FOD Economie zou elektrisch rijden (5,8 euro/100 km) momenteel nog steeds de helft goedkoper zijn dan rijden op fossiele brandstof, meer bepaald benzine (12,1 euro/100 km). Terwijl de kloof momenteel onbestaande is door de intussen sterk gestegen elektriciteitsprijzen. Erger nog, op dit moment is elektrisch rijden zelfs duurder geworden dan verplaatsingen op diesel of benzine.

Advertentie – lees hieronder verder

Brandstoffederatie is boos

Een echte schande! Onbegrijpelijk! “Ofwel is dit een grote vergissing ofwel door de overheid georganiseerd consumentenbedrog!”, fulmineert de Belgische Federatie der Brandstoffenhandelaars (BRAFCO) die verder ook opmerkt dat “de overheid voor de fossiele brandstoffen altijd de officiële maximumprijzen hanteert, die in de praktijk aan de pomp eigenlijk nooit worden toegepast. Tegelijk gebruikt men voor de elektriciteitsprijs de kost om de wagen thuis op te laden, terwijl in werkelijkheid even vaak buitenshuis wordt opgeladen aan een snellader, waarvan de prijs makkelijk drie tot vier keer hoger ligt. Dat is appelen met peren vergelijken en dus ontoelaatbaar.”

De berekening van de gemiddelde kost per type brandstof door de FOD Economie is trouwens over het algemeen nogal duister. Op de website staat vermeld “dat de FOD Economie de brandstofprijzen vergelijkt over een afstand van 100 km voor de meest verkochte automodellen binnen een segment. Met de gemiddelde verbruiksinformatie van die voertuigen volgens de WLTP berekenen we het gemiddelde brandstofverbruik. Dat gemiddelde verbruik wordt vermenigvuldigd met de gemiddelde brandstofprijzen die in het voorafgaande kwartaal zijn geregistreerd. Het resultaat is de prijs in euro per 100 km.”

Een zeer correct beeld geeft dit natuurlijk niet en bovendien zorgt het gebrek aan actuele marktprijzen helemaal voor een verstoring en vervorming van deze prijsvergelijking. Het oorspronkelijke doel van dit initiatief lijkt dan ook totaal verloren te raken: op deze manier informeert de FOD Economie de consument niet, maar desinformeert ze hem net, en dat kan toch de bedoeling niet zijn.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.