Deze plug-inhybride rijdt 2.000 km zonder te tanken

De plug-inhybride mag dan wel op zijn retour zijn door de minder gunstige fiscaliteit, nog niet iedereen geeft hem op. Eén constructeur in het bijzonder prijst de vele kwaliteiten en slaagt er zelfs in om 2.000 km af te leggen met één brandstoftank en één batterijlading. Volstaat dit om kopers te overtuigen?

Gepubliceerd op 2 juni 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Deze plug-inhybride rijdt 2.000 km zonder te tanken

De verkoop van plug-inhybrides is de laatste jaren geleidelijk teruggevallen in Europa. Ze blijven duur in aankoop en profiteren steeds minder van fiscale voordelen, die meer geconcentreerd zijn op volledig elektrische auto’s. Wellicht zet deze daling zich voort, vooral omdat Europa besloten heeft om hun theoretische verbruikscijfers, die te optimistisch waren volgens de WLTP-cyclus, te verdubbelen. Een model waarvan de CO2-waarde plots verdubbelt (of zelfs verdrievoudigt tegen 2027) wordt uiteraard minder gewild en zwaarder belast.

Toch blijven bepaalde constructeurs geloven in het concept van de plug-inhybride, vooral nu klanten terughoudend staan tegenover elektrische auto’s. Plug-inhybrides kunnen een comeback maken, omdat ze iets goedkoper zijn, het rijbereik niet beperken en niet afhankelijk zijn van het laadnetwerk. Dit hopen merken zoals Renault en Mercedes, die beloofd hebben om PHEV’s te blijven produceren tot het laatste moment (2035).

BYD20001

2.000 km?

Hoewel ze eerder bekendstaan om hun elektrische auto’s, geloven Chinese constructeurs ook nog altijd in plug-inhybrides. BYD bijvoorbeeld, dat net de vijfde generatie van deze aandrijving onthuld heeft en met verbazingwekkende cijfers komt. Dankzij het zeer lage verbruik zouden twee nieuwe modellen 2.100 km kunnen afleggen met één tank brandstof en één batterijlading. Dat is een reis van München naar Madrid zonder te tanken. Maar is dit echt mogelijk? 

Advertentie – lees hieronder verder

Volgens BYD zijn deze resultaten te danken aan een verbrandingsmotor met een zeer laag verbruik en een rendement van 46,06%, terwijl de beste motor op de markt momenteel die van de Toyota Prius is (41%). Het officiële benzineverbruik van de Prius bedraagt maar 2,9 l/100 km en dat van de elektromotor 10,7 kWh/100 km.

Andere normen

Zorgt BYD voor een mirakel? Helemaal niet, want deze twee waarden zijn gebaseerd op de NEDC- en CLTC-cycli, die veel minder streng zijn dan het Europese WLTP-protocol. De WLTP-cijfers worden trouwens ook bekritiseerd omdat ze niet echt realistisch zouden zijn. Maar BYD trekt zich daar niets van aan en wijst erop dat het bij interne tests zelfs 2.500 km kon afleggen met één tankbeurt. De batterij heeft een capaciteit van 10,08 kWh (80 km CLTC-bereik) of 15,8 kWh (120 km CLTC), afhankelijk van het model in kwestie, de berlines Qin L DM-i en Seal 06 DM-i. Wat BYD echter niet bekendmaakt, is de grootte van de brandstoftank. Die moet toch vrij groot zijn.

Ook al liggen de cijfers die BYD opgeeft waarschijnlijk ver van de werkelijkheid, toch is een plug-inhybride met een rijbereik van 1.000 km interessant. Tot nu toe haalden alleen dieselmotoren zo’n rijbereik. En aangezien die geleidelijk verdwijnen, zouden de plug-inhybrides (die in China voor minder dan 15.000 euro te koop zijn) weleens veel mensen kunnen verleiden…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Hybride
Tot 30.475 euro om batterij van een hybride te vervangen?

Elektrische auto’s worden vaak bekritiseerd omdat het duur is om hun batterijen te vervangen. Maar hoe zit het met hybrides en plug-inhybrides? Een nieuw rapport belicht de onbetaalbare kosten van de batterijen van hybrides: een automobilist moest 30.475 euro betalen om de batterij met 1,7 kWh van zijn Range Rover uit 2015 te vervangen. Duizelingwekkende kosten, die hoger zijn dan die van een auto of zelfs een groot batterijpakket van een elektrische auto.

11 september 2024 4 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.