De verkoop van plug-inhybrides is de laatste jaren geleidelijk teruggevallen in Europa. Ze blijven duur in aankoop en profiteren steeds minder van fiscale voordelen, die meer geconcentreerd zijn op volledig elektrische auto’s. Wellicht zet deze daling zich voort, vooral omdat Europa besloten heeft om hun theoretische verbruikscijfers, die te optimistisch waren volgens de WLTP-cyclus, te verdubbelen. Een model waarvan de CO2-waarde plots verdubbelt (of zelfs verdrievoudigt tegen 2027) wordt uiteraard minder gewild en zwaarder belast.
Toch blijven bepaalde constructeurs geloven in het concept van de plug-inhybride, vooral nu klanten terughoudend staan tegenover elektrische auto’s. Plug-inhybrides kunnen een comeback maken, omdat ze iets goedkoper zijn, het rijbereik niet beperken en niet afhankelijk zijn van het laadnetwerk. Dit hopen merken zoals Renault en Mercedes, die beloofd hebben om PHEV’s te blijven produceren tot het laatste moment (2035).
2.000 km?
Hoewel ze eerder bekendstaan om hun elektrische auto’s, geloven Chinese constructeurs ook nog altijd in plug-inhybrides. BYD bijvoorbeeld, dat net de vijfde generatie van deze aandrijving onthuld heeft en met verbazingwekkende cijfers komt. Dankzij het zeer lage verbruik zouden twee nieuwe modellen 2.100 km kunnen afleggen met één tank brandstof en één batterijlading. Dat is een reis van München naar Madrid zonder te tanken. Maar is dit echt mogelijk?
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens BYD zijn deze resultaten te danken aan een verbrandingsmotor met een zeer laag verbruik en een rendement van 46,06%, terwijl de beste motor op de markt momenteel die van de Toyota Prius is (41%). Het officiële benzineverbruik van de Prius bedraagt maar 2,9 l/100 km en dat van de elektromotor 10,7 kWh/100 km.
Andere normen
Zorgt BYD voor een mirakel? Helemaal niet, want deze twee waarden zijn gebaseerd op de NEDC- en CLTC-cycli, die veel minder streng zijn dan het Europese WLTP-protocol. De WLTP-cijfers worden trouwens ook bekritiseerd omdat ze niet echt realistisch zouden zijn. Maar BYD trekt zich daar niets van aan en wijst erop dat het bij interne tests zelfs 2.500 km kon afleggen met één tankbeurt. De batterij heeft een capaciteit van 10,08 kWh (80 km CLTC-bereik) of 15,8 kWh (120 km CLTC), afhankelijk van het model in kwestie, de berlines Qin L DM-i en Seal 06 DM-i. Wat BYD echter niet bekendmaakt, is de grootte van de brandstoftank. Die moet toch vrij groot zijn.
Ook al liggen de cijfers die BYD opgeeft waarschijnlijk ver van de werkelijkheid, toch is een plug-inhybride met een rijbereik van 1.000 km interessant. Tot nu toe haalden alleen dieselmotoren zo’n rijbereik. En aangezien die geleidelijk verdwijnen, zouden de plug-inhybrides (die in China voor minder dan 15.000 euro te koop zijn) weleens veel mensen kunnen verleiden…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be