Elektrische auto’s worden vaak bekritiseerd omdat het duur is om hun batterijen te vervangen. Maar hoe zit het met hybrides en plug-inhybrides? Een nieuw rapport belicht de onbetaalbare kosten van de batterijen van hybrides: een automobilist moest 30.475 euro betalen om de batterij met 1,7 kWh van zijn Range Rover uit 2015 te vervangen. Duizelingwekkende kosten, die hoger zijn dan die van een auto of zelfs een groot batterijpakket van een elektrische auto.
Hybride
In tegenstelling tot de vele geruchten is het risico op een brand helemaal niet het grootst met een elektrische auto. Een onderzoek leert dat het brandgevaar bij hybride modellen en zelfs klassieke voertuigen op benzine veel hoger ligt. Hoe valt dat te verklaren?
Europa beseft dat de officiële verbruikscijfers voor plug-inhybrides onrealistisch en onhaalbaar zijn, simpelweg omdat bestuurders niet genoeg laden. Over drie jaar verdrievoudigt het WLTP-verbruik van plug-inhybrides, waardoor de belastingvoordelen in rook opgaan. Maar de constructeurs hebben een oplossing voor dit probleem.
Batterijen presteren na verloop van tijd slechter. Voor een plug-inhybride sportwagen van een gereputeerd merk is dat een probleem, want de marktwaarde keldert. Daarom heeft Ferrari besloten om de batterijen van zijn plug-inhybrides tot twee keer gratis te vervangen. Maar eigenlijk is het niet gratis…
De plug-inhybride mag dan wel op zijn retour zijn door de minder gunstige fiscaliteit, nog niet iedereen geeft hem op. Eén constructeur in het bijzonder prijst de vele kwaliteiten en slaagt er zelfs in om 2.000 km af te leggen met één brandstoftank en één batterijlading. Volstaat dit om kopers te overtuigen?
De recente Volkswagen Multivan is helemaal veranderd. De T7 is meer een monovolume dan een bestelwagen door het platform van de Golf en de Passat te gebruiken. Dankzij deze aanpak is ook een interessante plug-inhybride mogelijk. Maar is die goed genoeg voor gezinnen of professioneel personenvervoer?
Verbrandingsmotoren staan overal onder druk. En, net als dinosaurussen, zijn de grootsten het meest bedreigd. Dat is het geval voor de W12 in de Volkswagen Groep, die niet langer zal worden gebruikt door Bentley. Het merk vervangt hem door een V8 (wat altijd goed is), die veel krachtiger blijkt te zijn, dankzij dit.
De Europese Commissie heeft het werkelijke brandstofverbruik van onze auto’s onder de loep genomen, en het resultaat blijkt niet positief te zijn. Hoewel het bekend is dat er een verschil is tussen het theoretische en het werkelijke verbruik van auto’s, zou dat verschil bijzonder groot zijn bij plug-in hybrides.