Tot 30.475 euro om batterij van een hybride te vervangen?

Elektrische auto’s worden vaak bekritiseerd omdat het duur is om hun batterijen te vervangen. Maar hoe zit het met hybrides en plug-inhybrides? Een nieuw rapport belicht de onbetaalbare kosten van de batterijen van hybrides: een automobilist moest 30.475 euro betalen om de batterij met 1,7 kWh van zijn Range Rover uit 2015 te vervangen. Duizelingwekkende kosten, die hoger zijn dan die van een auto of zelfs een groot batterijpakket van een elektrische auto.

Gepubliceerd op 11 september 2024
Leestijd : 4 min

Partagez

Bij hybride auto’s kan het blijkbaar veel geld kosten om de batterij te vervangen. Het laatste voorbeeld, onthuld door de EV Clinic garage, een specialist in het repareren van elektrische auto’s uit Kroatië, illustreert deze ontsporing. Een Range Rover Hybrid uit 2015, waarvan de batterij een capaciteit had van slechts 1,7 kWh, ging kapot. Er werd een schatting gegeven voor de vervanging: 30.475 euro! Dat is meer dan de prijs van een kleine elektrische auto, maar ook meer dan de prijs van een hele mooie nieuwe auto met verbrandingsmotor.

De auto in kwestie had 180.000 km op de teller staan, wat vrij gebruikelijk is voor dit type auto. De batterij had ongeveer 6.000 laad- en ontlaadcycli achter de rug. Deze snelle slijtage legt een van de grootste problemen met batterijen van hybrides bloot: hun lage capaciteit maakt ze bijzonder kwetsbaar voor vroegtijdige degradatie, waarschijnlijk vooral wanneer ze in een groot, zwaar model liggen.

Waanzinnige prijs

Deze situatie is natuurlijk verrassend. Vooral als je de prijs van de herstelling vergelijkt met die van een nieuwe elektrische auto. Voor die prijs kun je een nieuwe MG4 kopen met 30 keer meer batterijcapaciteit (het basismodel) en, als je in aanmerking komt voor de Vlaamse premie, een versie met groter rijbereik met 64 kWh, of 37 keer meer dan de batterij van de Range Rover. De economische vergelijking loopt dus volledig mank: zulke kosten voor een defect bij een hybride zijn echt buitenproportioneel.

Advertentie – lees hieronder verder

Andere experten, zoals het Franse bedrijf Revolte uit Nantes, zeggen aan Frandroid dat het belangrijk is om in zulke gevallen alleen de defecte cellen te vervangen, in plaats van de hele batterij. Deze aanpak verlaagt de kosten aanzienlijk. Helaas wordt zo’n herstelling niet altijd aangeboden door fabrikanten, die liever aanbevelen om de volledige batterij te vervangen.

Hybrides in vraag stellen?

Het verhaal van deze Range Rover lijkt niet op zichzelf te staan. Sommigen wijzen met een beschuldigende vinger naar de betrouwbaarheid van hybrides, vooral als de batterij niet groot genoeg is of het koelsysteem niet volstaat. De spanningen worden dan te groot. Dit is niet het geval bij elektrische auto’s, waar de batterij het hart van de auto vormt en ontworpen is om enkele honderdduizenden kilometers mee te gaan. Uiteindelijk hangt alles af van het merk in kwestie en sommige fabrikanten hebben meer expertise in hybrides.

Een ander voorbeeld van EV Clinic toont dat de batterij van een elektrische auto op de lange termijn veel duurzamer en economischer kan zijn. De batterij van een Tesla met 250.000 km op de teller moest voor 5.000 euro hersteld worden, terwijl de constructeur aanbood om het hele batterijpakket voor 8.960 euro te vervangen. Een groot verschil met de 30.475 euro voor de batterij van de Range Rover Hybrid. Vooral omdat de Tesla-batterij een capaciteit van minstens 50 kWh had.

Hybrides in verval?

De herhaling van deze problemen heeft ertoe geleid dat veel experten vraagtekens plaatsen bij de levensvatbaarheid van hybrides op lange termijn. Net als enkele andere professionele autoherstellers gelooft EV Clinic dat hybride technologie, die bedoeld was als brug tussen de thermische en elektrische auto, mogelijk een doodlopende straat wordt. De oorzaken zijn de lagere betrouwbaarheid en exorbitante herstellingskosten. Ondanks deze ervaring moeten we de situatie relativeren, want ze is duidelijk uitzonderlijk.

Volgens onze informatie hebben merken zoals Toyota weinig problemen met hun (zelfopladende) hybrides, deels omdat de Japanse fabrikant – net als andere merken – gekozen heeft voor chemische stoffen die soms minder efficiënt zijn, maar ook minder kwetsbaar op de lange termijn. We mogen dus niet veralgemenen. Nog een aspect om rekening mee te houden: het is erg moeilijk om te weten of de batterij van een hybride auto defect is, simpelweg omdat de cellen doorgaans niet gecontroleerd worden. Afgezien van het verlies aan elektrisch bereik zijn er geen specifieke tekenen waar je op moet letten.

Link tot de video van EV Clinic

Foto’s: EV Clinic

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar logo
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Benzine
Dit type wagen gaat het vaakst in de fik

In tegenstelling tot de vele geruchten is het risico op een brand helemaal niet het grootst met een elektrische auto. Een onderzoek leert dat het brandgevaar bij hybride modellen en zelfs klassieke voertuigen op benzine veel hoger ligt. Hoe valt dat te verklaren?

4 september 2024 3 min Alain De Jong
Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.