OFFICIEEL: Toyota Prius 5 is krachtige plug-in hybride

De Toyota Prius, de eerste hybride van het Japanse automerk, verliest al enkele jaren terrein. Het mag dus niet verwonderen dat de gloednieuwe generatie – nummer 5 – volledig werd ‘geherinterpreteerd’. Het resultaat: de Prius 2023 is een behoorlijk sensueel model dat veel krachtiger is, verder rijdt zonder een gram CO2 uit te stoten en – last but not least – uitsluitend als plug-in hybride beschikbaar zal zijn.

Gepubliceerd op 16 november 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Weg is het typische (en niet zo uitnodigende) uiterlijk dat de Prius onderscheidde van de rest van het Toyota-gamma. De vijfde lichting is wat men een ‘berline-coupé‘ noemt geworden, compleet met erg ‘dynamische’ stijlkenmerken zoals afgetekende wielkasten en zeer spitse, U-vormige koplampen.

De achterzijde behoudt niettemin zijn vrij hoge achterklep die over de gehele breedte een grote lichtsignatuur heeft. Love it or hate it, maar het oogt alvast zeer modern.

En ook de afmetingen verschillen, want ten opzichte van zijn voorganger gaat er 46 mm van de lengte en 50 mm van de hoogte af. Korter en lager dus, maar ook breder (+22 mm) en voorzien van een met 50 mm toegenomen wielbasis. Dit laatste is goed nieuws voor achterste passagiers vanwege de extra beenruimte.

Meer vermogen, groter rijbereik

Ook onderhuids was het tijd voor (grote) verandering. De nieuwe Prius zal zoals hierboven aangehaald uitsluitend als plug-in hybride worden verkocht en met 223 pk een pak krachtiger zijn dan zijn voorganger. De oplaadbare Prius die momenteel nog bij de dealers staat, heeft immers een redelijk magere 122 paarden in stal.

Advertentie – lees hieronder verder

Belangrijker is echter dat zijn 13,6 kWh-batterij maar liefst het dubbele van de elektrische autonomie van het huidige model belooft, dat 51 km ver emissieloos kan rijden (volgens de WLTP-resultaten). In theorie zal je er dus een kilometer of 100 puur op stroom kunnen rijden.

Futuristisch, maar niet te

Vanzelfsprekend moest ook het interieur in de vernieuwing gaan. De cockpit werd helemaal van nul ontworpen en het dashboard is voortaan opgedeeld in verschillende ‘zwevende’ delen. De bestuurder heeft zicht op een 7 inch display en pal in het midden bevindt zich het gigantische touchscreen van het multimediasysteem. Vlak daaronder wonen de fysieke bedieningselementen van de airco, en nog zuidelijker verschuilen zich opbergruimtes alsook de pook van de automatische versnellingsbak (hoogstwaarschijnlijk een CVT).

Wanneer in België te koop?

De commercialisatie van de nieuwe Toyota Prius staat op de planning van de lente van 2023.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Toyota voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Hybride
Tot 30.475 euro om batterij van een hybride te vervangen?

Elektrische auto’s worden vaak bekritiseerd omdat het duur is om hun batterijen te vervangen. Maar hoe zit het met hybrides en plug-inhybrides? Een nieuw rapport belicht de onbetaalbare kosten van de batterijen van hybrides: een automobilist moest 30.475 euro betalen om de batterij met 1,7 kWh van zijn Range Rover uit 2015 te vervangen. Duizelingwekkende kosten, die hoger zijn dan die van een auto of zelfs een groot batterijpakket van een elektrische auto.

11 september 2024 4 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.