Voorlopig zijn plug-in hybrides fiscaal zeer voordelig voor professionals en erg succesvol dankzij hun grotere actieradius dan die van 100% elektrische auto’s. Meerdere studies tonen echter aan dat zulke wagens (veel) vervuilender zijn dan aangekondigd door de automerken. De werkelijke uitstootcijfers kunnen tot maar liefst vier keer hoger liggen dan opgegeven.
Meer realistische tests op komst?
Volgens Reuters, dat een niet nader genoemde bron citeert, zouden er vanaf 2025 nieuwe, meer realistische tests worden ingevoerd. De WLTP-norm, die in het leven werd geroepen na het Dieselgate-schandaal van 2015 – waarbij er sprake was van zogenaamde sjoemelsoftware om het CO2-cijfer zo laag mogelijk te houden – weerspiegelt niet de realiteit van de uitstoot van PHEV-modellen. Dat stelt de International Council on Clean Transportation (ICCT) in zijn rapport, waaruit blijkt dat de autonomie van deze voertuigen vaak minder groot is dan wordt beweerd.
In het document wordt erop gewezen dat de gebruikers de batterij die in verbinding staat met de elektromotor niet vaak genoeg opladen, wat het beeld volledig vertekent. Hoewel fabrikanten momenteel meer hybrides dan elektrische auto’s verkopen, zou dit weleens kunnen veranderen als het protocol wordt gewijzigd.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be