“Realistische emissietests voor plug-in hybrides op komst”

Hoewel het aantal plug-in hybrides toeneemt, stoten ze, afhankelijk van het gebruik ervan, meer CO2 uit dan hun fabrikanten beweren. De Europese Unie zou daarom de testprotocollen willen wijzigen.

Gepubliceerd op 8 februari 2022
Leestijd : 1 min

Partagez

Voorlopig zijn plug-in hybrides fiscaal zeer voordelig voor professionals en erg succesvol dankzij hun grotere actieradius dan die van 100% elektrische auto’s. Meerdere studies tonen echter aan dat zulke wagens (veel) vervuilender zijn dan aangekondigd door de automerken. De werkelijke uitstootcijfers kunnen tot maar liefst vier keer hoger liggen dan opgegeven.

Meer realistische tests op komst?

Volgens Reuters, dat een niet nader genoemde bron citeert, zouden er vanaf 2025 nieuwe, meer realistische tests worden ingevoerd. De WLTP-norm, die in het leven werd geroepen na het Dieselgate-schandaal van 2015 – waarbij er sprake was van zogenaamde sjoemelsoftware om het CO2-cijfer zo laag mogelijk te houden – weerspiegelt niet de realiteit van de uitstoot van PHEV-modellen. Dat stelt de International Council on Clean Transportation (ICCT) in zijn rapport, waaruit blijkt dat de autonomie van deze voertuigen vaak minder groot is dan wordt beweerd.

In het document wordt erop gewezen dat de gebruikers de batterij die in verbinding staat met de elektromotor niet vaak genoeg opladen, wat het beeld volledig vertekent. Hoewel fabrikanten momenteel meer hybrides dan elektrische auto’s verkopen, zou dit weleens kunnen veranderen als het protocol wordt gewijzigd.

Advertentie – lees hieronder verder

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Partagez

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Hybride
Tot 30.475 euro om batterij van een hybride te vervangen?

Elektrische auto’s worden vaak bekritiseerd omdat het duur is om hun batterijen te vervangen. Maar hoe zit het met hybrides en plug-inhybrides? Een nieuw rapport belicht de onbetaalbare kosten van de batterijen van hybrides: een automobilist moest 30.475 euro betalen om de batterij met 1,7 kWh van zijn Range Rover uit 2015 te vervangen. Duizelingwekkende kosten, die hoger zijn dan die van een auto of zelfs een groot batterijpakket van een elektrische auto.

11 september 2024 4 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.