BREAKING – Vlaanderen en Wallonië willen wegenvignet invoeren

Vlaanderen was lang gekant tegen het idee van een wegenvignet, maar de nieuwe regering sluit zich aan bij het idee dat Wallonië eerder voorstelde. Minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) wil het vignet snel invoeren om zo extra inkomsten voor Vlaanderen binnen te halen.

Gepubliceerd op 1 oktober 2024
Leestijd : 3 min

Deel

BREAKING – Vlaanderen en Wallonië willen wegenvignet invoeren

Dit weekend betekende een keerpunt voor de Vlaamse formatie. De nieuwe Vlaamse regering kwam tot een akkoord en daarin staat een zeer onverwachte maatregel: de invoering van een wegenvignet. Minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) besloot dit voorstel te steunen, ondanks de historische terughoudendheid van Vlaanderen. Het noorden van het land sluit zich dus aan bij Wallonië, en meer bepaald bij het voorstel van Les Engagés en minister van Mobiliteit François Desquesnes.

Deze ontwikkeling is des te verrassender omdat de invloedrijke Vlaamse partijen zoals cd&v en Vooruit zich eerder publiekelijk hadden uitgesproken tegen de invoering van deze maatregel. In juli vorig jaar bevestigde cd&v zijn verzet tegen het vignet omdat het geen nieuwe belastingen voor automobilisten wilde invoeren. Amper twee maanden later kondigt de Vlaamse regering echter een herziene versie van dit project aan, met belangrijke aanpassingen in overeenstemming met de Europese doelstellingen.

55025

Digitaal en eerlijk vignet

Het Vlaamse vignet wordt voorgesteld als een “verbeterd” alternatief voor dat van Wallonië. Het voorgestelde systeem moet volledig digitaal zijn en is voor de Vlaamse overheid een manier om vooral buitenlandse voertuigen aan te pakken. Deze voertuigen, die de huidige kilometerheffing voor vrachtwagens of de jaarlijkse wegenbelasting (particuliere voertuigen) niet betalen, zullen moeten bijdragen aan het onderhoud van de Vlaamse wegeninfrastructuur. De regering benadrukt ook dat dit systeem het gelijkheidsbeginsel van de Europese Unie volgt.

Advertentie – lees hieronder verder

Voor Vlaanderen is het digitale formaat van het vignet ook geschikter en eerlijker, omdat dit de gevolgen voor lokale automobilisten zou beperken. Overleg met Wallonië is binnenkort gepland om te zorgen voor een zekere consistentie tussen de twee gewesten op dit vlak.

983

De schatkist vullen

De Vlaamse overheid wil snel schakelen. De invoering van dit vignet wordt zelfs een prioriteit. Vanaf het midden van deze legislatuur rekent Vlaanderen op de inkomsten uit dit nieuwe systeem om de begroting te ondersteunen. Tussen nu en 2027 zal het vignet naar schatting zo’n 130 miljoen euro per jaar opbrengen. Een belangrijke extra inkomstenbron, zeker nu het beheer en het onderhoud van de infrastructuur steeds duurder wordt. Maar zal dit geld ook daadwerkelijk gebruikt worden voor de infrastructuur? Dat moet nog blijken.

De Vlaamse regering maakt zich ook sterk dat deze maatregel geen impact zal hebben op de kosten voor de Vlaamse automobilist. De totale belastingen mogen niet verhogen. In theorie zouden Waalse automobilisten die in Vlaanderen rijden ook niet hoeven te betalen en Vlaamse automobilisten die in Wallonië rijden evenmin. Al moet dit allemaal nog bevestigd worden door onderhandelingen.

Brussel als volgende stap?

Als Vlaanderen en Wallonië het wegenvignet invoeren, wordt aangenomen dat Brussel niet veel keuze zal hebben en dit systeem ook zal moeten invoeren. Momenteel is daar nog geen nieuwe regering en is het dus moeilijk in te schatten welk standpunt Brussel zal innemen. Maar het is bekend dat de PS altijd tegen deze oplossing geweest is. De socialisten zullen ook niet aanvaarden dat Brusselaars benadeeld worden. Benieuwd hoe dit uitdraait. Soms nemen zaken snel en onverwacht een nieuwe wending…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.