Zijn Vlaams en Waals vignet juridisch onhaalbaar?

Vlaanderen en Wallonië zijn van plan om zo snel mogelijk een wegenvignet in te voeren voor buitenlandse bestuurders, om zo extra inkomsten te genereren voor de gewesten. Maar juridische obstakels door de Europese wetgeving bemoeilijken dit initiatief. Er is overleg tussen de gewesten nodig, dus ook met Brussel.

Gepubliceerd op 3 oktober 2024
Leestijd : 3 min

Partagez

De Vlaamse regering wil een vignet invoeren voor buitenlandse voertuigen op onze wegen. Dit project werd onverwachts aangekondigd, want verschillende partijen waren eerder voorstander van een kilometerheffing. Vlaanderen sluit zich dus aan bij Wallonië, waar de nieuwe regering ook een vignet wil invoeren. In Vlaanderen zou het aangekondigde systeem digitaal zijn, in plaats van een traditioneel vignet. Vlaanderen rekent op 130 miljoen euro belastinginkomsten vanaf 2027, terwijl Wallonië de inkomsten op 50 miljoen euro schat.

Volgens de Vlaamse overheid is het de bedoeling om buitenlandse automobilisten te laten bijdragen aan het onderhoud van de weginfrastructuur. Buitenlandse bestuurders nemen 20% van het verkeer op de gewestwegen voor hun rekening. De regering heeft aangegeven dat deze nieuwe belasting kostenneutraal zou zijn voor Vlaamse automobilisten, wat ook het idee is van Wallonië. Het vignet zou geïntegreerd worden in de kosten van de verkeersbelasting.

Nu al problemen?

Dit project lijkt echter nu al op juridische problemen te botsen. En dat is niets nieuws. De afgelopen twintig jaar zijn verschillende pogingen om een vignet in te voeren mislukt. De belangrijkste reden voor deze mislukkingen zit in de Europese regelgeving, die de invoering van dit type heffing bemoeilijkt. EU-wetten garanderen het vrij verkeer van burgers en goederen, waardoor het illegaal is om een systeem in te voeren dat buitenlanders mogelijk discrimineert.

De situatie in Duitsland in 2019 illustreert deze obstakels. Het land had geprobeerd een verplicht vignet voor alle bestuurders in te voeren, maar de Duitse burgers kregen een terugbetaling voor de kosten van deze belasting. Het Hof van Justitie van de Europese Unie oordeelde dat dit systeem discriminerend was voor buitenlandse bestuurders, waardoor het niet kon toegepast worden. Deze beslissing is gebaseerd op het gelijkheidsbeginsel, dat een hoeksteen is van de Europese wetgeving.

Advertentie – lees hieronder verder

De Vlaamse en Waalse plannen doen aan deze situatie denken. De Vlaamse overheid wil buitenlandse bestuurders dezelfde tarieven aanrekenen als lokale inwoners, in verhouding tot wat laatstgenoemden aan verkeersbelasting betalen. Maar als Vlaanderen en Wallonië ervoor zouden kiezen om deze heffingen te compenseren voor hun eigen inwoners, dreigen ze dezelfde juridische tegenstand te stuiten als Duitsland.

Welke oplossing?

De invoering van een vignet in Vlaanderen en Wallonië zou ook kunnen leiden tot harmonisatieproblemen op nationaal niveau. Als de twee gewesten niet coördineren, ontstaat er ook een ongelijke behandeling van bestuurders, vooral voor wie regelmatig de gewestgrenzen overschrijdt. Daarom heeft Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) aangekondigd dat er binnenkort overleg met Wallonië start om elke vorm van interne discriminatie te vermijden.

Het is ook nog maar de vraag wat Vlaanderen en Wallonië precies begrijpen onder ‘wegenvignet’. Geldt dit alleen voor snelwegen? Als dat het geval is, kunnen buitenlandse bestuurders net zo goed ons zeer dichte secundaire wegennet gebruiken, wat de files op deze wegen alleen maar zou vergroten. Het belooft in ieder geval een pittig dossier te worden.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar logo
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.