Mobiliteit

Deze stad wil deelsteps “verbieden”

Ook de stad Antwerpen rolt een kader uit om de elektrische deelsteps vlotter en veiliger in het centrum te integreren met no-gozones en no-parkzones en een maximumsnelheid van 8 km/u in voetgangerszones.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 15 feb. 2022 | Leestijd: 2 min

De nieuwe vormen van zachte mobiliteit winnen sterk aan populariteit in de stadscentra, maar zorgen soms tegelijk voor problemen op vlak van veiligheid en orde.

Dat geldt zeker voor de elektrische deelsteps die her en der worden achtergelaten en vaak tegen een onverantwoord hoge snelheid slalommen tussen de voetgangers. Dit is een situatie die al langer voor ergernis zorgt en waar de overheden nu een gepast kader voor uitwerken, zodat de e-steps hun juiste plaats krijgen in het verkeerslandschap.

Advertentie – lees hieronder verder

Zones afbakenen

Anvers légifère pour l’utilisation des trottinettes partagées

Zo ook in Antwerpen waar schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) zopas de plannen van de Scheldestad uit de doeken deed. Tegen de zomer wil Antwerpen zones afbakenen in de stad waar het onmogelijk wordt gemaakt om met deelsteps te rijden of te parkeren. Het gaat onder meer om de omgeving van het Centraal Station, natuurdomeinen en begraafplaatsen. De deelsteps met GPS vallen daar binnenkort automatisch stil als ze die zones binnenrijden.

Er worden ook zones afgebakend waar het achterlaten van de deelsteps onmogelijk wordt gemaakt: begraafplaatsen, natuurgebieden, sportterreinen en speeltuinen, bruggen over de Ring en de randgebieden van de Ring.

Wie de step toch gewoon zou achterlaten, zal niet kunnen uitloggen en blijft dus verder betalen. Er komt ook een meldingssysteem waar burgers hinderlijk gestalde deelsteps kunnen signaleren, waarna de aanbieders ze binnen de 24 uur zullen verwijderen.

Maximum 8 km/u

Anvers légifère pour l’utilisation des trottinettes partagées

Wat de maximumsnelheid van deelsteps betreft: die is op 20 km/u begrensd, maar wordt bij het binnenrijden van voetgangerszones, zoals de Meir en andere winkelstraten, beperkt tot 8 km/u.

Hiermee wordt een nieuwe fase in het bestaan van de elektrische deelsteps ingeluid, die deze vorm van zachte mobiliteit met duidelijke troeven beter in het stadsleven moet integreren. Wellicht zullen weldra nog andere steden volgen met een nieuw kader voor de e-steps.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon