Mobiliteit

Een week elektrische mobiliteit: Wat te onthouden?

Een volledige week lang heeft een van onze autojournalisten uitsluitend met elektrische voertuigen rondgereden. Over die ervaringen hield hij een dagboek bij, dat veelvuldig werd gedeeld op sociale media. Benieuwd naar zijn conclusies?

Nicolas Morlet Nicolas Morlet | Gepubliceerd op 9 sep. 2019 | Leestijd: 3 min

In het eerste deel van de artikelreeks werd snel duidelijk dat onze journalist verleid was door de Hyundai Kona Electric. Vanwege de kracht van de aandrijving (204 pk!), maar ook omdat deze SUV – net zoals alle andere elektrische wagens – rustgevend werkt. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn geworden. Zo heb je al een privéparkeerplaats nodig of (beter nog) een garage of carport met een wallbox om optimaal van zo’n EV gebruik te kunnen maken. Daarnaast is er natuurlijk de beperkte actieradius van zulke modellen in combinatie met het acute gebrek aan laadpalen in België.

Hoe zit dat?

Advertentie – lees hieronder verder

In plaats van oplaadpunten die voor iedereen toegankelijk zijn via creditcardbetaling, zitten we met terminals opgescheept (met uitzondering van enkele privé-initiatieven zoals die van Lidl) waar je een abonnement en een speciale badge voor nodig hebt. Wie met andere woorden niet over het juiste abonnement beschikt, kan niet opladen. Dit is een grote hindernis voor de ontwikkeling van het elektrische autopark in ons land. Daarnaast moet zo’n lader beschikbaar, compatibel en uiteraard functioneel zijn, wat in de praktijk (lang) niet altijd het geval is. Momenteel gebeuren 90% van de oplaadbeurten dan ook thuis of op kantoor…

Anderzijds is het natuurlijk zo dat de gemiddelde werkende Belg dagelijks “maar” 40 kilometer aflegt met de wagen. In dat opzicht heb je geen auto nodig die in een ruk 800 km of meer kan afleggen, behalve misschien als je op vakantie gaat.

Nog te duur?

Voorlopig wel. De door onze journalist geteste Kona Electric kost € 45.000 met zijn 64 kWh-batterij en da’s veel geld voor een compacte SUV van een Zuid-Koreaans automerk. Moet wel gezegd dat er steeds meer en vooral ook meer betaalbaardere modellen op de markt zullen verschijnen.

Te onthouden

De elektrische auto is (nog) niet voor iedereen weggelegd en een eigen “laadplek” hebben (liefst met een wallbox) is zelfs essentieel.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon