Tot hiertoe was de doelstelling in de Verenigde Staten de CO2-uitstoot van het wagenpark met 7,4% te beperken tussen nu en 2026. Dat waren bescheiden ambities die zopas door het Environmental Protection Agency (EPA) – het Amerikaanse milieuagentschap – stevig werden bijgesteld om een geloofwaardig klimaatbeleid te voeren.
Nu ligt de norm op 224 gram per mijl volgens de SAFE-standards en wordt die voor modeljaar 2026 geleidelijk aan teruggebracht naar 161 gram CO2 per mijl, wat overeenstemt met 100 gram CO2 per kilometer bij ons. Om die CO2-beperking te realiseren rekent de Amerikaanse overheid erop dat er de volgende jaren veel meer volledig elektrische en plug-in hybride voertuigen gekocht worden. Die laatsten hebben in de VS nu een aandeel van amper 7% en dat wil men tegen 2026 opkrikken tot 17%.
Minder pickups
Ook wil men het aankoopgedrag van de Amerikaanse bestuurders beïnvloeden door hen meer naar gewone personenwagens te oriënteren in plaats van de populaire light trucks, die wij pick-ups noemen. De reden is eenvoudig: de CO2-uitstoot van personenwagens ligt beduidend lager dan die van pickups.
Voor personenwagens ligt de norm nu op 181 gram per mijl, ofwel 112,5 gram per km, en wordt tegen 2026 gemikt op 132 gram per mijl. Voor pickups bedraagt deze waarde momenteel 261 gram per mijl en moet ze zakken tot 187 gram. Het doel is het aandeel pickups tegen 2026 terug te dringen van de huidige 56% naar 53%.
Advertentie – lees hieronder verder
Van een compleet verbod op verbrandingsmotoren is in de Verenigde Staten nog geen sprake. President Biden verklaarde enkel dat hij wil dat tegen 2030 alle nieuw verkochte auto’s geëlektrificeerd zijn. Daaronder vallen dus ook plug-inhybrides.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be