Net als wielertoeristen, zakken ook motorrijders bij mooi weer massaal af naar de anders verlaten wegen op het platteland om eens heerlijk en ongestoord van hun tweewieler te genieten. Maar dat is blijkbaar steeds meer mensen een doorn in het oog. In zulke mate dat verschillende steden of regio’s motorfietsen gewoon verbannen van hun grondgebied, zogenaamd om de rust daar te verzekeren.
Knalpotterreur
Aanvankelijk was dat omwille van de vermeende geluidsoverlast, zoals in het Oostenrijkse Tirol dat al in 2020 in de zomermaanden op bepaalde wegen een verbod uitvaardigde op motorfietsen die stationair meer geluid dan 95 dB(A) produceerden. Een overtreding kostte 220 euro, gevolgd door een uitwijzing van het gebied. Deze tendens verspreidde zich intussen alom, ook in onze contreien.
Zo voerde de stad Gent in 2021 een nieuwe politieverordening in tegen ‘knalpotterreur’, die de politie toelaat motorvoertuigen die geluidsoverlast veroorzaken bestuurlijk in beslag te nemen als preventieve maatregel. Hieronder valt ook de geluidshinder door al dan niet aangepaste motoren en uitlaatsystemen, die mogelijk de rust van de omwonenden kan verstoren.
Enkele gemeenten in de Vlaamse Ardennen – een mooie streek die ook erg populair is bij motorrijders – pakten het iets subtieler aan door sommige straten enkel toegankelijk te maken voor plaatselijk verkeer. De vraag rijst stilaan waar het beperken van overlast eindigt en waar de zuivere discriminatie van motorrijders begint. Vergeet immers niet dat de meeste motards de verkeersregels wel strikt respecteren en een conform voertuig hebben dat niet te veel herrie maakt.
Advertentie – lees hieronder verder
Alle motoren verboden in Hochtaunus
Zo meldt Motokicx dat de Duitse regio Hochtaunus nog een stap verder wil gaan en start met een experiment om alle voertuigen te verbieden die door de Duitse wet als motorfiets worden beschouwd. En dit elk weekend tot en met oktober. Ook de elektrische motorfietsen tot veler verbazing, aangezien men ervanuit ging dat het verbod vooral bedoeld was om de geluidsoverlast te beperken en dat elektrische motorfietsen vrijgesteld zouden zijn.
Niet dus. Daarom vroeg de Duitse Motorrijdersvereniging BVDM de overheid om uitleg over de invoering van deze maatregel die motorfietsen simpelweg verbiedt gebruik te maken van de openbare weg. Het antwoord luidde dat de wetgeving geen onderscheid maakt tussen een verbrandingsmotor en een elektrische motor. Geen enkele motorfiets mag dus nog in het weekend in de Hochtaunus rondtoeren. Raus!
Nu is het natuurlijk bang afwachten of deze discriminerende maatregelen tegen motorrijders ook elders gevolg zullen krijgen, want dan ziet het er slecht uit voor de motorwereld.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be