1. Zorg ervoor dat je thuis kan opladen en kies voor een Wallbox
Om een elektrische auto in goede omstandigheden op te kunnen laden, zijn twee zaken nodig: een garage/carport met toegang tot een stopcontact en een elektrische installatie die is aangepast aan de lading van zo’n grote accu. Verschillende merken bieden aan om een test uit te voeren (gratis of vergoed) van de elektrische installatie voordat de verkoop wordt afgesloten. En we kunnen je alleen maar aanraden om te kiezen voor een Wallbox: tegen een gematigde prijs (1.000 tot 2.000 euro) zal deze wandkast de oplaadtijden aanzienlijk verkorten: tot enkele uren (afhankelijk van de capaciteit van de batterij) in plaats van meer dan een dag met een eenvoudige stekker.
2. Openbare laadpunten mag je enkel als noodoplossingen beschouwen
Dit is een van de argumenten die het vaakst worden aangevoerd door degenen die terughoudend zijn ten opzichte van de elektrische auto, en terecht. Het netwerk van oplaadstations is nu eenmaal erg schaars in België. De bestaande laadstations mag je hierdoor enkel als een noodoplossing beschouwen, puur voor het gemak of tijdens lange ritten (met hoge kosten per kWh…) omdat je niet anders kan.
Advertentie – lees hieronder verder
3. Elektrisch rijden betekent niet dat je niet vervuilt
Marketing en de politieke hype willen je doen geloven dat een elektrische auto niet vervuilt. Dit is verre van het geval. Hoewel het gebruik ervan zelf weinig vervuilende stoffen genereert (enkel de fijne deeltjes komende van de banden en de remblokken), is de productie van het voertuig (met name van de accu) veel energie-intensiever dan die van pakweg een benzinewagen; en de elektriciteit die nodig is om het voertuig te laten rijden, moet ook op de ene of andere manier worden geproduceerd. De meeste studies concluderen anderzijds wel dat de elektrische auto een positief effect heeft over de gehele levensduur ervan. Conclusie: gebruik je fiets om je croissants in de ochtend te halen!
4. De autonomie hangt van verschillende factoren af
Hoewel de door de fabrikanten aangekondigde cijfers doorgaans toereikend lijken, bereiken de meeste modellen hun waarden in de praktijk niet. Het moet gezegd dat, nog veel meer dan bij een benzine- en zeker een dieselauto, je rijstijl en tal van andere factoren van invloed zijn op het werkelijke verbruik (en dus de actieradius). Soepel en attent rijden, met een afgemeten gebruik van de acceleratie en lange vertragingen om de batterij te helpen opladen, zal je helpen het meeste uit de batterij te halen. Ook stads- en andere ritten met frequente vertragingen (en dus meer regeneratie) en verminderde snelheid worden door een EV veel meer gewaardeerd dan lange snelwegritten boven 110 km/u.
5. Er bestaan oplossingen voor wie op autovakantie vertrekt
Tot slot nog een laatste punt in verband met het vorige: met de wagen op vakantie gaan, iets wat veel Belgen jaarlijks doen, is niet evident met een EV. Voor hen bieden sommige merken de mogelijkheid om voor een bepaald aantal dagen per jaar een auto met een verbrandingsmotor te ‘lenen’. Zo kan het ook, in plaats van een auto te huren dan.
Afbeelding: VW
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be