Ik moet toegeven dat mijn ervaring met elektrische auto’s tot nu toe beperkt was gebleven tot eendaagse tests op zorgvuldig door autofabrikanten gekozen routes. Toen de persverantwoordelijke van Hyundai me vroeg om de Kona Electric een week lang uit te proberen, was ik meteen verleid door het idee. En aangezien ik sinds november vorig jaar zelf in het bezit ben van een elektrische step, had ik ook snel besloten om een stapje verder te gaan dan gewoonlijk door een totale “elektro-mobiliteitstest” uit te voeren, zoals sommige mensen zich de ideale toekomst van het transport voorstellen.
Een afspraak werd gemaakt met KMC, de Belgische importeur van Hyundai, om de Kona in ontvangst te nemen. Helaas begon het avontuur al in mineur op de parking: mijn elektrische step paste namelijk niet in de kofferbak. Een rugleuning van de achterbank naar beneden dan maar… En al meteen een potentiële passagier minder.
Ontspannen
De Kona rijdt zeer rustig, dat ik wist ik al. Enerzijds omdat er geen schokken van de versnellingsbak komen – die is er gewoonweg niet – en anderzijds omdat het hoge koppel van 395 Nm direct beschikbaar is. Eerlijk gezegd was ik meteen onder de indruk van deze auto. Alleen stuit hij op enkele hindernissen. Allereerst is er de prijs: je betaalt €44.999 voor de versie met een grote batterij van 64 kWh en € 49.548 voor ons testmodel met alle opties. Da’s véél geld, zeker als je weet dat de Kona op benzine al vanaf € 18.699 te koop is. Bovendien kan je voor € 50.000 een “normale” auto aanschaffen die veel beter is afgewerkt.
Om tijdens dit experiment van een week objectief te blijven, had ik beslist om de aankoopprijs negeren en me uitsluitend te richten op het rijden en op het gebruiksgemak. Helaas zijn de minder leuke kanten snel aan het licht gekomen…
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be