“Op het gebied van de mobiliteit is er ontegenzeggelijk enige vooruitgang geboekt. Maar ik ben niet naïef over het feit dat de Belgen cultureel gezien tijd nodig hebben om hun auto’s op te geven voor andere vervoersmiddelen, zoals blijkt uit het volume van de verkoop van nieuwe auto’s”, merkte François Bellot op.
“Vervoerswijzen tegen elkaar opzetten, is niet de bedoeling. We moeten de samenwerking binnen het hele mobiliteitssysteem verbeteren”, betoogde hij. “Laten we onze doelstellingen samen met de verschillende spelers van de mobiliteitssector durven te bereiken. Laten we ophouden onszelf voor de gek te houden door de automobielsector de schuld te geven van alle problemen.”
Philippe Dehennin, voorzitter van Febiac (Belgische Automobiel- en Fietsfederatie), klaagde de “herhaalde aanvallen” op de automobielsector aan, terwijl verschillende milieuorganisaties pleiten voor een beperking of zelfs een verbod op autoreclame. “550.000 Belgen en 55.000 Luxemburgers zullen in 2019 een nieuwe auto hebben, ondanks de autobotsing”, aldus de organisator van het autosalon. “Bepaalde vooroordelen en bepaalde NGO’s verbergen niet dat zij het gedrag van de mensen willen bepalen. De auto-industrie hoeft zich niet voortdurend te laten beledigen, zeker aangezien wij het agressiefst te werk gaan in de zoektocht naar voor minder CO2 en meer digitalisering”. En tot slot: “Het consumentenvertrouwen mag niet worden aangetast.”
Foto: Philippe Dehennin © Belga
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be