Kilometerheffing ? Transporteurs willen er niet van weten

De beroepsorganisaties van de transportsector (FEBETRA, TLV en UPTR) zijn bijzonder teleurgesteld. De oorzaak is de kost van de kilometerheffing voor vrachtwagens die vanaf januari 2016 van kracht zal zijn.

Gepubliceerd op 17 februari 2015
Leestijd : 1 min

Partagez

Vrachtwagens van meer dan 3,5 ton die door Brussel rijden, zullen in de toekomst in plaats van rond de hoofdstad te rijden, twee tot drie keer meer moeten betalen per kilometer. Omdat deze maatregel in overleg met Vlaanderen en Wallonië werd genomen gelden dezelfde afspraken ook in beide andere regio’s.

Nu de maatregel concreet vorm krijgt, reageren de beroepsorganisaties misnoegd. Ze herinneren aan het complexe economische klimaat waarmee transporteurs de afgelopen jaren te kampen hadden. Deze situatie was de rechtstreekse aanleiding voor tal van faillissementen en bijhorend banenverlies. Meer nog, de transporteurs geven ook aan dat de hoge loonkost de Belgische transportsector verlamt in vergelijking met de buitenlandse concurrentie. Als men hier deze nieuwe kilometerheffing bijtelt, zal wegtransport nog eens 5 tot 10 % duurder worden. De transporteurs vrezen dat ze deze hogere kosten niet zullen kunnen verhalen op hun klanten.

De autoriteiten stellen dat deze taks het bestaande Eurovignet zal vervangen. Volgens hen kan men met de bijkomende middelen van de hogere bijdrage voor het vrachtvervoer het wegennet verbeteren. Bovendien zal men via deze weg de bijdragen van de Belgische en de buitenlandse transporteurs evenwichtiger kunnen verdelen.

Bent u voor of tegen een kilometerheffing voor zware vrachtwagens ?

Advertentie – lees hieronder verder

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Partagez

Gocar logo
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Opinies
“Jonge mannen verbieden om auto te besturen”

Australische veiligheidsexperts noteerden dat zeer jonge mannelijke bestuurders veel vaker bij een dodelijk ongeval betrokken zijn en daarom besluiten ze dat het aangewezen is dat ze onder de 22 jaar helemaal niet meer met de auto mogen rijden.

28 september 2022 3 min Alain De Jong
Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.