Het ‘Anti-Blokkeer Systeem’ is een rijhulpsysteem bij het remmen dat in het begin van de 20ste eeuw werd ontwikkeld en in de vroege jaren zestig voor het eerst in een auto werd gebruikt. Eén en ander werd door Bosch geoptimaliseerd tot het systeem dat we vandaag kennen.
ABS werd in een eerste fase gecommercialiseerd in de Mercedes S-Klasse en de BMW 7-Reeks, maar later werd het gedemocratiseerd zodat het ook standaard werd op instapmodellen. In de praktijk komt ABS bij bruusk remmen tussenbeide en voorkomt het dat de wielen blokkeren. Het biedt op een gladde ondergrond een kortere remweg, maar het zorgt er vooral voor dat de wagen tijdens het remmen bestuurbaar blijft waardoor ook ‘Altijd Blijven Sturen’ ook een toepasselijke benaming is.
Hoe het werkt
Auto’s die met ABS zijn uitgerust, hebben sensoren die de wielsnelheid meten: deze kunnen ongewone of plotse vertragingen opmerken die wijzen op een noodstop. Deze informatie wordt doorgegeven aan het computersysteem dat de remmen aanstuurt. Wanneer het ABS wordt geactiveerd als de bestuurder het rempedaal indrukt, zal het computersysteem de opgebouwde remdruk afwisselend handhaven en lossen. Zo kan de band opnieuw de noodzakelijke grip op de weg herstellen. In de praktijk zal ABS in de plaats van de bestuurder ‘pompend remmen’, maar dan veel efficiënter en een stuk sneller!
Advertentie – lees hieronder verder
Hoe moet je het gebruiken?
Het enige wat je als bestuurder niet (meer) moet doen, is het rempedaal ‘pompend’ intrappen. Als u dat wel doet, krijgt het ABS onvoldoende tijd om te reageren en is de werking contraproductief. Je hoeft het rempedaal slechts hard in te trappen om het systeem veilig te laten werken.
Blijf echter voorzichtig: het ABS is er om u te helpen, maar niet om het voertuig voor u te besturen: het is nog steeds nodig om waakzaam te zijn en anticiperen blijft de beste manier om een ongeval te voorkomen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be