Wanneer een auto snel een bocht neemt, heeft die te lijden onder het differentieel dat de neiging heeft om het wiel aan de binnenkant van de bocht te hinderen aangezien het vermogen gelijk verdeeld wordt over de wielen, wat nefast is voor het rijgedrag en de prestaties. He zelfblokkerend differentieel is bedoeld om het motorkoppel in bochten te verdelen tussen de twee wielen en ervoor te zorgen dat hun draaisnelheid (en het doorslippen) beperkt blijft. De zelfsperren bedoeld voor het grote publiek hebben een blokkering tot 30 procent, wat tot 80 procent kan oplopen bij bepaalde sportwagens. Algemeen geldt dat hoe hoger dit percentage is, hoe delicater de auto te besturen valt.
Verschillende soorten
Er zijn verschillende versies van sperdifferentiëlen op de markt. Meestal beschikken die over spiraalvormige tandwielen ofwel zijn het hydraulische of elektromechanische systemen met een complexer concept. Helaas heeft zo’n sperdifferentieel enkele nadelen: het is nogal luidruchtig en bemoeilijkt het schakelen van de versnellingsbak. Het vereist ook specifiek onderhoud omdat het noodzakelijk is om een additief toe te voegen aan de asolie bij het vervangen ervan. Er bestaan echter ook twee-in-één-smeermiddelen. Houd er ook rekening mee dat het differentieel koppelingsschijven heeft die na verloop van tijd slijten. Wanneer ze niet meer efficiënt zijn, moet je ze laten vervangen. En dat brengt aanzienlijke kosten met zich mee.
De ‘valse’ zelfsperren
Bepaalde constructeurs hebben een alternatieve oplossing ontwikkeld om een soort zelfsper aan te bieden zonder de bijhorende nadelen of kosten. In dat geval wordt het ESP-systeem geprogrammeerd om bepaalde wielen af te remmen en het effect van een differentieel met beperkte slip na te bootsen. Dit toch wel doeltreffende systeem zonder extra onderdelen vraagt geen bijkomend onderhoud en kent steeds meer succes op de markt.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be